Stof tot Nadenken..
Stof tot Nadenken..
Een geintje, maar ook een deel van de essentie waarmee we onderhandelen over prijzen richting leveranciers.
> Minuutje om eens over na te denken....
>
> Voor alle 'melkkoeien' in Europa.....
>
> Eerst een beetje geschiedenis.
>
> In het jaar* 2000*, dus acht jaar geleden.... ;-), kregen we *1 US
> Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar. **
> * dus 1 vat koste 72 Euro. *
> * aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel. *
> *
>
> In het jaar *2008*,ergens midden Mei, nu dus...., krijgen we *1 US
> Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 120 Dollar. **
> * Dus 1 vat kost 71,1 Euro (Oeps ??!!...) *
> * aan de pomp betalen we 1,40 Euro voor 1 liter Diesel....... *
> *
>
> En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
> * Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000, **
> * waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!! *
> *
> *Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan
> niet anders !** **
> *
> Dus mijn beste 'melkkoeien' blijf braaf verder werken en hou jullie
> ogen gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en
> hier wil ik zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn .....
> Minuutje om eens over na te denken....
>
> Voor alle 'melkkoeien' in Europa.....
>
> Eerst een beetje geschiedenis.
>
> In het jaar* 2000*, dus acht jaar geleden.... ;-), kregen we *1 US
> Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar. **
> * dus 1 vat koste 72 Euro. *
> * aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel. *
> *
>
> In het jaar *2008*,ergens midden Mei, nu dus...., krijgen we *1 US
> Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 120 Dollar. **
> * Dus 1 vat kost 71,1 Euro (Oeps ??!!...) *
> * aan de pomp betalen we 1,40 Euro voor 1 liter Diesel....... *
> *
>
> En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
> * Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000, **
> * waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!! *
> *
> *Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan
> niet anders !** **
> *
> Dus mijn beste 'melkkoeien' blijf braaf verder werken en hou jullie
> ogen gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en
> hier wil ik zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn .....
door al dat geneuk,
in landen als india, china, pakistan en indonesie (en nog een paar grote) wonen nu zoveel mensen die ook ineens wat luxe willen, dat kost energie, plastic, en wat zomeer waar die olie voor nodig is
die gasten kopen ook nog eens alles op..
ze hebben het nodig, dus de prijs gaa tomhoog
het is jammer dat in NL het zo'n beetje het duurst in de hele wereld is :@
in landen als india, china, pakistan en indonesie (en nog een paar grote) wonen nu zoveel mensen die ook ineens wat luxe willen, dat kost energie, plastic, en wat zomeer waar die olie voor nodig is
die gasten kopen ook nog eens alles op..
ze hebben het nodig, dus de prijs gaa tomhoog
het is jammer dat in NL het zo'n beetje het duurst in de hele wereld is :@
[url=http://www.smokingbarrels.nl]de Smoking Barrels[/url]
[img:350:50]http://libido78.bvdserver.com/lucky2.jpg[/img]
[img:350:50]http://libido78.bvdserver.com/lucky2.jpg[/img]
Grappig BigJim dat je het hier zo aansnijd.. Het is iets wat de laatste tijd erg speelt. Zeker nu ik ook een nieuwe auto wil...
Shell Nederland verdiend hier redelijk goed denk ik maar het winnen van goede olie en het maken tot goede brandstof is tegenwoordig ook een stuk moeilijker en kostbaarder dan voorheen en zal ook alleen maar duurder worden. Doordat mensen meer verdienen en de olie voorraden op raken.
Daarnaast zit er ook ontzettend veel accijns op waar de overheid weer leuke dingen mee kan doen. En zolang er zoveel file problemen zijn en mensen de luxe (in Nederland) willen houden zal dat er denk ik ook wel op blijven zitten. Op dit moment zijn er weinig mensen die er minder om gaan rijden/carpoolen/openbaar vervoer pakken, dus we kunnen het allemaal blijkbaar nog betalen..
Mwoa, dit is gedeeltelijk waar.. Hierdoor is de olie inderdaad wel duurder geworden (zoals veel grondstoffen hout e.d.) maar omdat de Dollar zo weinig waard is geworden zouden wij hier niet zoveel van hoeven merken. (wat BigJim ook aangeeft). Bovendien is dat vooral de opkomende industrie in die landen en nog wat minder de luxe volgens mij.Libido78 wrote:door al dat geneuk,
in landen als india, china, pakistan en indonesie (en nog een paar grote) wonen nu zoveel mensen die ook ineens wat luxe willen, dat kost energie, plastic, en wat zomeer waar die olie voor nodig is
die gasten kopen ook nog eens alles op..
ze hebben het nodig, dus de prijs gaa tomhoog
het is jammer dat in NL het zo'n beetje het duurst in de hele wereld is :@
Shell Nederland verdiend hier redelijk goed denk ik maar het winnen van goede olie en het maken tot goede brandstof is tegenwoordig ook een stuk moeilijker en kostbaarder dan voorheen en zal ook alleen maar duurder worden. Doordat mensen meer verdienen en de olie voorraden op raken.
Daarnaast zit er ook ontzettend veel accijns op waar de overheid weer leuke dingen mee kan doen. En zolang er zoveel file problemen zijn en mensen de luxe (in Nederland) willen houden zal dat er denk ik ook wel op blijven zitten. Op dit moment zijn er weinig mensen die er minder om gaan rijden/carpoolen/openbaar vervoer pakken, dus we kunnen het allemaal blijkbaar nog betalen..
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
Dat wij voor benzine/diesel zo weinig merken van de lage dollar heeft grotendeels te maken met de gestegen kosten, om de olie uit de grond te krijgen.
De olie begint toch een beetje op te raken, waardoor nu steeds vaker op moeilijker bereikbare plekken olie uit te grond gehaald wordt. Ook is deze olie minder zuiver en moet meer bewerkingen ondergaan.
Daarnaast is de prijs van benzine/diesel minder hard gestegen in de EUR landen dan in de USD landen, door de lagere dollarkoers.
Maar het blijt natuurlijk balen elke keer bij het tanken
De olie begint toch een beetje op te raken, waardoor nu steeds vaker op moeilijker bereikbare plekken olie uit te grond gehaald wordt. Ook is deze olie minder zuiver en moet meer bewerkingen ondergaan.
Daarnaast is de prijs van benzine/diesel minder hard gestegen in de EUR landen dan in de USD landen, door de lagere dollarkoers.
Maar het blijt natuurlijk balen elke keer bij het tanken
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
@Marshal: Dat olie moeilijker op te pompen is, is al verrekend in de prijs van een vat olie. Dat het moeilijker te zuiveren is zou nog wel een oorzaak kunnen zijn.
@libido: De stijgende vraag naar olie(producten) is al verwerkt in de prijs van ruw olie, dus de stijging van de prijs aan de pomp is daar niet echt mee te verklaren.
De winst van Shell is wel dubieus te noemen...
@libido: De stijgende vraag naar olie(producten) is al verwerkt in de prijs van ruw olie, dus de stijging van de prijs aan de pomp is daar niet echt mee te verklaren.
De winst van Shell is wel dubieus te noemen...
Misschien is dit nog wel even interessant om te zien:
http://blog.futtta.be/2008/03/31/melken ... eselprijs/
http://blog.futtta.be/2008/03/31/melken ... eselprijs/
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
Ach..het was even leuk.
Al met al blijft de olie stijgen (is nu 135 dollar een vat ) dus die 2 euro de liter kunnen we wel tegemoet zien..
Hou wel mijn hart vast wat er gaat gebeuren indien de dollar weer aantrekt...
Al met al blijft de olie stijgen (is nu 135 dollar een vat ) dus die 2 euro de liter kunnen we wel tegemoet zien..
Hou wel mijn hart vast wat er gaat gebeuren indien de dollar weer aantrekt...
Last edited by BigJim on 25 May 2008, 19:04, edited 1 time in total.
Alle olie wordt verhandeld in Dollars.
De benzinepompen zoals Shell, BP etc zijn int. bedrijven en die rekening in Dollars.
Het heeft geen zin om dat om te rekenen naar Euro's
Dus leuke rekensom in het mailtje, maar het klopt niet.
Verder:
ong. 1% van de benzineprijs is brutowinst voor de oliemaatschappij.
ong. 3% van de benzineprijs is bruto winst tankstation.
ong. 70% van de benzineprijs zijn de accijns en heffingen.
Dus wie is de boosdoener?
De benzinepompen zoals Shell, BP etc zijn int. bedrijven en die rekening in Dollars.
Het heeft geen zin om dat om te rekenen naar Euro's
Dus leuke rekensom in het mailtje, maar het klopt niet.
Verder:
ong. 1% van de benzineprijs is brutowinst voor de oliemaatschappij.
ong. 3% van de benzineprijs is bruto winst tankstation.
ong. 70% van de benzineprijs zijn de accijns en heffingen.
Dus wie is de boosdoener?