Nokia N95

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
fanaat
General MOD
Posts: 1744
Joined: 14 Jun 2003, 23:23
Location: Brummen
Contact:

Nokia N95

Post by fanaat »

Ik ben toe aan een nieuwe telefoon. Denk er over om de N95 te kiezen.
Een aantal BVD'rs heeft er een volgens mij.
Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van de N95?? (bijv. ten opzichte van de N73)
Nu op Mojito Custom :)
blimmel
Special MOD
Posts: 3049
Joined: 20 Jun 2003, 00:11
Location: Amersfoort

Post by blimmel »

wifi en gps voornamelijk
JJapie
General MOD
Posts: 4756
Joined: 14 Jun 2003, 23:02
Location: Huissen/Zeist
Contact:

Post by JJapie »

Groot nadeel: de accu.. Als het goed is de accu van de 8GB versie (welke overigens nog erg slecht leverbaar is) een stuk beter. Ook zou de slider verbeterd moeten zijn, want die is ook wat gammel bij de originele N95. Persoonlijk zou ik ook het ontbreken van een qwerty toetsenbord zien als een gemis, maar dat is misschien persoonlijk en ook afhankelijk van wat je met je toestel wilt gaan doen.

N73 is wat aan de slome kant in de menu's af en toe.. Verder is het wel een aardig toestel. Vind het telefoonboek wat onhandig, maar ik denk dat dat bij de N95 niet anders zal zijn. Zoeken op namen gebeurt zeg maar full-text, dus als je bijv. de 'm' intoetst, scroll je niet naar contacten die beginnen met een m, maar krijg je alle contacten die een m in de naam hebben te zien. Dit is overigens bij mijn Windows Mobile powered telefoon hetzelfde, maar omdat ik een qwerty toetsenbord heb is dat geen probleem omdat ik snel genoeg een deel van de naam in kan tikken.

Wat zouden voor jou de redenen zijn om een N95 te kiezen? Wat zijn precies de eisen die je stelt aan je nieuwe telefoon? En wat wil je er allemaal mee gaan doen?
Ga je het toestel nieuw (los) aanschaffen? Of i.c.m. een verlenging van je abonnement (als je dat hebt)? Of overweeg je misschien om over te stappen naar een andere provider? Als je een telefoon als een N95 wil, dan is een onbeperkt online databundeltje wel praktisch, maar dat is niet mogelijk bij alle providers. Debitel moet je wegblijven, en Orange idem dito. T-Mobile heeft een heel fijn bundeltje zonder enige restrictie voor 9,50 per maand. Nadeel is de snelheid; met 64kbit up en down blijven ze wat achter bij de andere providers. KPN/Hi/Telfort zitten op 128kbit down en 64kbit up, Vodafone geeft je volledige HSDPA snelheid (1.8mbit) waar beschikbaar. Voorheen hanteerde Vodafone een FUP van 50MB per maand, maar dit is veranderd in 'dat het datagebruik niet regelmatig tien keer zoveel (of meer) per maand mag zijn dan het gemiddelde datagebruik van alle gebruikers.' Hiermee wijken ze niet echt meer af van KPN/Hi/Telfort.
fanaat
General MOD
Posts: 1744
Joined: 14 Jun 2003, 23:23
Location: Brummen
Contact:

Post by fanaat »

Zit bij Vodafone en moet verlengen (of overstappen) Camera van N95 lijkt aantrekkelijk en GPS is soms handig. Verder is synch met Outlook bijna een vereiste.
Nu op Mojito Custom :)
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Mijn ervaringen:

Algemeen:
Goed

Fysiek:
Mijn telefoon is stevig, geen losse slider, voelt behoorlijk solide aan.
Niet al te zwaar.

Accuduur:
Niet al te best, echter na een paar weken wordt de accu iets beter.
Maar je moet hem eigenlijk wel om de dag aan de lader hebben.

Functies:
UMTS/HSDPA werkt prima, echter kan de telefoon de data niet zo heel snel verwerken, het weergeven is dus niet supersnel.
De browser is slecht, echter kan je Opera of Firefox installeren, dat werkt al een stuk beter.
Foto's zijn van prima kwaliteit. (geen vervanging digitale camera, maar de foto's zijn niet onaardig)
GPS: Werkt prima met Garmin, Route66, echter NIET met TomTom.
Ik vind TomTom nog steeds de enige fatsoenlijke routeplanner, dus ik gebruik helaas nog steeds een externe GPS muis.

Ik vind de werking van het telefoonboek overigens wel ideaal !
Voer achternaam of voornaam (of deel ervan) in en je ziet alle hits, dat vind ik in tegenstelling tot jjapie wel de beste methode.

Ik betaal bij KPN 9,50 per maand voor onbeperkt UMTS/HSDPA.
JJapie
General MOD
Posts: 4756
Joined: 14 Jun 2003, 23:02
Location: Huissen/Zeist
Contact:

Post by JJapie »

9.95 als het goed is :+ En onbeperkt bij KPN is ook niet onbeperkt.. Zo houden ze zich het recht voor om voor het binnen halen van streaming audio en video extra kosten in rekening te brengen. Grappig genoeg staat dit bij Telfort dan weer niet in de voorwaarden, maar daar betaal je dan ook weer 5 cent per maand meer :P

Telefoons zijn toch best wel iets persoonlijks. De één verkiest het Symbian OS over bijv. Windows Mobile of een ander OS. Je kan bij beide syncen met Outlook dus wat dat betreft maakt het niet uit. Misschien is het handig om eens in een telefoonwinkel te spelen met wat verschillende toestellen met verschillende OSsen. Dan kan je ook zien en ervaren hoe groot de verschillende toestellen zijn en hoe degelijk ze aanvoelen.

Opties met Windows Mobile die je nog kan overwegen zijn de HTC TyTN II en de HTC Touch Cruise. Die hebben ook een built-in GPS (welke wel met TomTom werkt ;))
Libido78
Global MOD
Posts: 5546
Joined: 14 Jun 2003, 22:16
Location: Epe
Contact:

Post by Libido78 »

de camera is trouwens ook perfect 5 Mpixel
ding is niet gammel zoals al DS zei
verder UMTS werkt perfect en is niet duurder dan 10 euri(KPN), ook voor audio en video streaming (alleen niet in het buitenland)
ik ben tevreden er mee, hij belt geweldig iig :+
[url=http://www.smokingbarrels.nl]de Smoking Barrels[/url]
[img:350:50]http://libido78.bvdserver.com/lucky2.jpg[/img]
JJapie
General MOD
Posts: 4756
Joined: 14 Jun 2003, 23:02
Location: Huissen/Zeist
Contact:

Post by JJapie »

Lees de voorwaarden maar eens libje :Y) Dat ze het nu niet in rekening brengen wil niet zeggen dat ze dat nooit zullen doen :) (niet dat ik verwacht dat ze het zullen doen..)
4. Bij gebruik in het buitenland en voor streaming audio en video verkeer worden extra verkeerskosten in rekening gebracht.
User avatar
Prezzz
-= Piste Bully =-
Posts: 1736
Joined: 13 Jul 2003, 20:51
Contact:

Post by Prezzz »

JJapie wrote:
Opties met Windows Mobile die je nog kan overwegen zijn de HTC TyTN II en de HTC Touch Cruise. Die hebben ook een built-in GPS (welke wel met TomTom werkt ;))
Heb zelf de HTC P3600 vind het zelf een zeer ideaal dingetje :)
[url=http://www.lonijnenopaardgas.nl][img:499:50]http://www.prezzz.com/plaatjes/signature.jpg[/img][/url]
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Ik had voor mijn N95 de 6630, maar ben erg tevreden met de N95. Hoewel de accu wel een issue blijft is het niet problematisch: doe er ong 4 dagen mee.

Foto's maken gaat goed en zijn zeker niet onaardig.

Ik gebruik de mobiel regelmatig als HSDPA modem voor mijn laptop en dat gaat als een trein! Ik heb Vodafone met zo'n onbeperkt blok, volgens de voorwaarden mag het idd niet, maar volgens mij kunnen ze moeilijk tegenhouden... Mede door het onbeperkte blok gebruik ik de WIFI bijna nooit: gebruikt meer stroom en internetten kost me toch niets!

De browser heeft een paar beperkingen (flash en javascript doen wel eens moeilijk) idd, maar eigenlijk zijn het de website die gewoon alles behalve nette html zijn en daarmee de layout vergallen.

Ben het met peter eens: het adresboek werkt stukken prettiger: je kan "de Vries" nu gewoon vinden met de V!

Tomtom is nog wel een gemis, maar dat ligt meer aan tomtom dan aan Nokia...
HobbeS
Posts: 1651
Joined: 04 Apr 2004, 18:42
Location: Heino
Contact:

Post by HobbeS »

madman wrote:maar eigenlijk zijn het de website die gewoon alles behalve nette html zijn en daarmee de layout vergallen.
Hoor ik jou nou zeggen dat je binnenkort een leuke pagina gaat maken voor alle N95 bezitters? :+
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Nee dat is juist precies wat ik niet bedoel: als mensen gewoon nette html maken (en het valideren en zorgen dat het valid html 4.01 is of xhtml) werkt het in alle browsers (alleen IE heeft soms wat moeite met standaarden) goed en is er niets aan de hand ;)
Post Reply