SLI? hoe te maken?

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

SLI? hoe te maken?

Post by sebastiaan »

Ik wil binnenkort een nieuw systeempje kopen. :*)
waarmee goed te gamen moet zijn.
maar waar moet ik op letten als ik de kaarten in SLI vorm wil zetten?, kan dat bij elke kaart?
moet je het nou aanzetten, met een extra kaartje ertussen? knop op het mobo? of gewoon in de bios?? ik snap het even niet meer, ik heb zoveel veschillende dingen gelezen. :?
en wat is de winst precentage per kaart? kunnen 2 goedkopere kaarten bijvoorbeeld beter zijn dan 1 dure kaart? in het prijsverschil 2 keer 150 euro en 1 x 300 euro.

verder is het systeem al bekend, zo goed als dan. :)
Asus A8N-SLI Deluxe
Athlon 64 3000+ (1.8 GHz) Winchester
2 x DIMM 512 MB
kast/voeding nog onbekend. (niet zo zeer belangrijk)
HD 80 gig. (uit een ander systeem)
DVD brander (uit een ander systeem)
diskette en floppy drive (uit een ander systeem)
is die SLI wel nuttig zoja, hoe moet ik de juiste kaarten kiezen, (ga nou niet met 2 kaarten van 250 euro aankomen, dat geld heb ik niet. hooguit rond de 300 euro.
Majapro
Posts: 2190
Joined: 25 Jul 2003, 15:34
Location: Deventer
Contact:

Post by Majapro »

ik persoonlijk vindt 't onzinig zo'n SLI omdat er ookal kaarten uitkomen met dubbele core en omdat video kaarten zo snel verouderen met technieken die ze onboard hebben dat je over een jaar dan met 2 van die verouderde kaarten zit
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

Post by sebastiaan »

maar hoe zit het precies met de prijs kwaliteit verhouding?
betaal je bijvoorbeeld het dubbele voor maar 10% winst ofzo?
Waarom geloven mensen niet dan een P100 met 64 MB en windows XP geen goede server kan zijn? ik heb het met eigen ogen gezien.... mijn eigen servertje...
Majapro
Posts: 2190
Joined: 25 Jul 2003, 15:34
Location: Deventer
Contact:

Post by Majapro »

de performance winst is best veel, al verschilt dat per opstelling c.q. computer blad revieuw die ik gelezen heb (30% - 40% en dan heb je meer perfomance winst met 2X 6600 dan met 1X 6800 Nvidia), maar aangezien de aanschaf prijs wel het dubbele is staat dat niet in verhouding met het aantal jaren dat je daar specifiek profijt van hebt, althans dat vind ik :X

je moet floppus eens vragen die heeft zo'n SLi systeem :!
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

voor 300 euro heb je slecht's 1 kaart die voor sli geschikt is hoor, ff doorsparen dus.
maar waar wil je dat voor gebruiken dan?
want gezien je proc en geheugen keuze haal je nooit het optimale uit je sli opstelling plus dat ik (persoonlijk) het dubbele aantal 3-d mark puntjes niet echt boeiend vind.....
mischien maar gewoon een goede sli geschikte kaart kopen en dan ff doorsparen.
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
seiko
Posts: 4313
Joined: 14 Jun 2003, 22:23
Location: Amsterdam

Post by seiko »

En je zegt wel dat je kast/voeding niet zo belangrijk is.
Maar met een SLI opstelling is je voeding wel degelijk belangrijk. Zo niet het belangrijkst
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Een fatsoenlijke 450W voeding is wel aan te raden idd :)
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

Post by sebastiaan »

bedankt voor de antwoorden.
de voeding is in zovere nog niet belangrijk, dat ik nog geen speciafieke voeding heb gekozen.
dus niet alle kaarten zijn geschikt voor SLI?
waaraan kan je dan zien dat ze geschikt zijn?
Waarom geloven mensen niet dan een P100 met 64 MB en windows XP geen goede server kan zijn? ik heb het met eigen ogen gezien.... mijn eigen servertje...
JJapie
General MOD
Posts: 4756
Joined: 14 Jun 2003, 23:02
Location: Huissen/Zeist
Contact:

Post by JJapie »

Alleen de NVidia 6x00 serie (en nieuwer) zijn geschikt voor SLI.
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

De keuzes van 99% van de gebruiker op GoT:

150-200 euro: 1x 6600GT 128Mb
300-400 euro: 1x 6800GT 256Mb (is sneller dan 2x 6600GT, en het spel hoeft geen SLI te ondersteunen)
500-600 euro: 1x 7800GT 256Mb

en aangezien de 7800GT op zijn eentje al vaak sneller is dan 2x 6800GT, zou de eerstvolgende logische stap pas zijn: 2x 7800GT, maar dan geef je alweer 1100 euro uit aan videoprestaties waar gamemakers (juist vanwege die prijs) zich de komende 1 - 1,5 jaar nog niet op richten.
Daarnaast is de CPU performance van een 3000+ niet toereikend om 2x 7800GT te rechtvaardigen (bottleneck)

Je geeft al aan: 300 euro. Ik zou 100% voor een 6800GT gaan, al zal die net iets boven die 300 uitkomen.
http://www.tweakers.net/pricewatch/102791

Persoonlijk zou ik ook iets meer uittrekken voor je CPU (voor 5 a 6 tientjes meer heb je een 3200+) tenzij je van plan bent op korte termijn de CPU alsnog te vervangen voor b.v. een X2 (dual core)

Ik zal ook nog even benadrukken dat je een degelijke voeding moet kiezen; een 600Watt kan leuk klinken, maar als het dan een Qtec is levert hij nog steeds niet genoeg ampère op de 12V lijn.
Een antec neopower of tagan bijvoorbeeld.

Bekijk ook even de memory QVL, of bestel gewoon een degelijk merk. Kost niet veel meer, en bespaart je een hoop gezeik.
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

Post by sebastiaan »

thnx ik zit inderdaad tot wachten op de X2,
thnx voor jullie advies.
als het goed is kan het mobo dat aan en de X2 is op dit moment nog een beetje te duur, volgend jaar misschien betaalbaar.
maar die upgrade wil ik mogelijk houden.
iets wat ik bij deze pc ben vergeten....
QVL?
Waarom geloven mensen niet dan een P100 met 64 MB en windows XP geen goede server kan zijn? ik heb het met eigen ogen gezien.... mijn eigen servertje...
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Flop, je vergeet alle ATI kaarten :)
Een X850 Pro kost ongeveer 300 euro en is een stuk vlotter dan een 6800GT.
HobbeS
Posts: 1651
Joined: 04 Apr 2004, 18:42
Location: Heino
Contact:

Post by HobbeS »

DSmarty wrote:Flop, je vergeet alle ATI kaarten :)
Een X850 Pro kost ongeveer 300 euro en is een stuk vlotter dan een 6800GT.
ATI in SLI? :?
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

hehe dat wordt tricky ja maar ik geloof dattie het over een singlecard had...
en ati heeft nu inmiddels toch ook zo'n soort duo-opstelling?
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

DSmarty wrote:Flop, je vergeet alle ATI kaarten :)
Een X850 Pro kost ongeveer 300 euro en is een stuk vlotter dan een 6800GT.
True, maar de topictitel is "SLI, hoe te maken" en dat kan niet met ATI kaarten :D (want dan heet het crossfire :P)

Daarnaast wijzen benchmarks op verschillende systemen uit dat ATI gemiddeld meer op de CPU leunt dan nVidia; ATI is dus zeker wel de snelste kaart an sich, maar lijkt het me bij een 3000+/3200+ zeker van belang te kijken naar VGA/CPU combi.

De enige X850Pro voor die prijs (Club3D, 289,=) is trouwens een teruggeklokte versie, wat me niet echt veel vertrouwen geeft in de overhead van de kaart. (lever je de performance-winst van de X850 pro tov de 6800GT trouwens ook gelijk weer in. In halflife 2 (ATI-georienteerde game) scheelt het sowieso maar 7% volgens sommige benchmarks)

In andere benches is de 6800GT weer sneller:
http://www.3dcenter.org/artikel/ati_radeon_x850/
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2290&p=6
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Ik vind dat hele SLI een idiote hype overigens.

Ik verklaar mensen serieus voor gek, haal dan gewoon of 1 Snelle kaart, of wacht tot de Dual-GPU kaarten er zijn.

SLI werkt in veel situaties uberhaupt niet, bovendien heb je er in veel modi absoluut geen reet aan.
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

Post by sebastiaan »

geen SLI dus...? aangezien, het toch een beetje duur is voor de kwaliteit en het werkt dus nog niet 100%
ik denk dat ik voor de 8600 ga.
zodat ik later nog een mogelijkheid heb om alsnog over te stappen.
Waarom geloven mensen niet dan een P100 met 64 MB en windows XP geen goede server kan zijn? ik heb het met eigen ogen gezien.... mijn eigen servertje...
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Ik vraag me vaak ook af wat het nut is van die SLI.. Ja, je hebt wat meer pipes, geheugen etc tot je beschikking, maar er zijn nog maar weinig games die dat ECHT gebruiken...

Bovendien heb je gewoon een extra hittebron in je systeem hangen en is maar de vraag of het (zichtbaar) meerwaarde heeft.
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

Nee, meerwaarde heeft het niet. Het is het aloude verhaal dat iedere fabrikant de naam "snelste" wil hebben omdat dat lekker market.
Dat het dan gaat om synthetische benchmarks die weinig zeggen over real-life performance, dat een enkele kaart de huidige games al op max. settings kan draaien doen er niet toe.

Sect gezien koop je nu twee huidige kaarten voor 2x het bedrag, terwijl je NU met één kaart alles kan, en je met het geld wat je overhoudt wéér een enkele kaart kan kopen tegen de tijd dat het interessant wordt.

Nee, SLI is vooral populair vanwege het hoge pimp gehalte.
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

Post by sebastiaan »

en dual screen ^:^
maar daar heb ik al een ander kaartje voor.
allemaal bedankt, ik weet wat ik ga kopen.
eerst nog ff ander werk zoeken, want ik ben gister ontslagen :'(
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

sebastiaan wrote:en dual screen ^:^
De meeste huidige videokaarten hebben 2 uitgangen met dual monitor support :P
GBCHEATER
Posts: 137
Joined: 01 Dec 2004, 17:32
Location: Hoogeveen

Post by GBCHEATER »

Ff vraagje van mij, hoeveel videokaarten zijn eigenlijk ondersteund in een normale pc? Of is dit zeer verschillend?

(Sli heeft er 2, dus vroeg me af wat is het maximum)
sebastiaan
Posts: 75
Joined: 21 Sep 2004, 20:21

Post by sebastiaan »

1 normaal APG. als top kaart.
verder kan je gewoon je PCI sloten vol zetten.
er dus geen maximum, als je 6 PCI sloten heb en een APG slot, heb je dus ruimte voor 7 videokaarten. of dat nou nodig is weet ik ook niet hoor.
Waarom geloven mensen niet dan een P100 met 64 MB en windows XP geen goede server kan zijn? ik heb het met eigen ogen gezien.... mijn eigen servertje...
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

klopt ja, alleen maar 1 agp kaart, verders kun je op pci of pci-e gebied al je sleuven volgooien en zullen ze allemaal werken.
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
Post Reply