Voor mensen met een VSys, reverse DNS is ingericht.
Gaarne jullie reverse-DNS naam opgeven als je wil.
(Heb je dit zelf niet, dan geef ik er zelf een domeinnaam/reverse dns aan)
zoiets als blimmel.com, of server.van.blimmel.com, of iets anders afhankelijk van het eventuele domein waar je de beschikking over hebt.
blimmel.bvdserver.com is vast ook mogelijk
Die van de server zelf is bijv: dionysus.dsmarty.com
Die van JJapie: ik.ben.best1337.nl
Dit is dus echt extreem belangrijk als je bijvoorbeeld een mailserver draait! (met name met SPF records)
Iemand stuurt mail als @dsmarty.com gebruiker, dan zegt de ontvangende mailserver: Ey, ik ga even bij de nameserver van dsmarty.com opvragen wie voor dat domein mail mag afhandelen.
Die nameserver reageert met: dat is mail.dsmarty.com
Vervolgens doet de ontvangende machine een reverse lookup van het IP adres van de verzendende SMTP-server, bijvoorbeeld 80.126.124.231 en ziet dat de reverse inderdaad mail.dsmarty.com is.
Dan gaat het mailtje dus pas door.
Dit is de toekomst van spam-bestrijding!
Ok, zet de rDNS in dat geval maar op best1337.nl
Ik neem aan dat het wel zo te configgen is dat deze bak ook mail mag versturen voor andere domeinen dan best1337.nl?
Bijvoorbeeld, maar je mailserver hoeft natuurlijk niet mail.domein.nl te zijn, kan elke DNS ingang zijn die je maar wilt. (zolang je dat maar als MX hebt)
Dus zegt het maar
DSmarty wrote:Bijvoorbeeld, maar je mailserver hoeft natuurlijk niet mail.domein.nl te zijn, kan elke DNS ingang zijn die je maar wilt. (zolang je dat maar als MX hebt)
Dus zegt het maar
Heb MX mail.roodbergen.nl dus doe die maar
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
Als je dat perse wil is dat mogelijk, maar liever niet.
Waarom zou je ping open willen hebben, het dient eigenlijk geen enkel doel, behalve dat vreemden zeer makkelijk kunnen zien welk OS je draait en dat je "alive" bent, terwijl je dat zelf heel makkelijk kan testen door ff te telnetten naar een openstaande poort.
DSmarty wrote:Als je dat perse wil is dat mogelijk, maar liever niet.
Waarom zou je ping open willen hebben, het dient eigenlijk geen enkel doel, behalve dat vreemden zeer makkelijk kunnen zien welk OS je draait en dat je "alive" bent, terwijl je dat zelf heel makkelijk kan testen door ff te telnetten naar een openstaande poort.
Zou het ook alleen gebruiken om af en toe te kijken of het vsys wel bereikbaar is, wanneer een service (mail,www.ftp) niet bereikbaar is.
Als dit ook via telnet kan (weet eigenlijk niets van telnet) ga ik dat eens proberen.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!