Keuze uit twee voedingen

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Keuze uit twee voedingen

Post by Marshal »

Voor mijn Dign HV5 case heb ik nog een micro-ATX voeding nodig.
Voor wat ik erin ga stoppen heb ik minimaal 300W nodig.

Na lang zoeken heb ik er nu twee gevonden die goed lijken:

1) SilenX iXtrema Micro Series PSU 320w <14dBA (EUR 119,00)
Specifications
Dimensions: 130mm x 64mm x 125mm
Connectors: 3 molex (4-pin), 1 floppy, 2 S-ATA
Input: 115/230V @ 50/60 Hz
Output: 320W
3.3V - 24.0A
5.0V - 28.0A
12.0V - 18.0A

2) Animo 320W micro-ATX PSU <16 dBA (EUR 68,00)
Specifications
Dimensions: 130mm x 64mm x 125mm
Connectors: 4 molex (4-pin), 1 floppy, 1 S-ATA
Input: 115/230V @ 50/60 Hz
Output: 320W
3.3V - 28.0A
5.0V - 28.0A
12.0V - 10.0A

Grootste verschil zit hem dus in die 18.0A of 10.0A voor de 12.0 volt aansluiting.
Als ik op school goed heb opgelet is Watt = Volt X Ampere.

Maar welke apparaten in mijn PC werken op de 12V aansluiting?
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
venomous
Posts: 1152
Joined: 15 Jun 2003, 16:01
Location: Voorburg
Contact:

Post by venomous »

Ongeveer alle losse drives. 3,3 en 5 is voornamelijk mobo en 12 dus drives ofwel veel hd's dan meer amp in 12 meer onboard en pci kaarten dna 3,3 en 5 hoger.
"The past will often attack the present with the pain of your memories"
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Marshal »

Oke, bedankt voor de uitleg.

Op Challenge Computers nog een PSU calculator gevonden die de amperes per 3,3v, 5v en 12v berekend.

Met deze calculator kom ik uit op 13,9A voor de 12v, dan wordt het toch die wat duurdere voeding lijkt me.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

In mijn media pc heb ik een 200w voeding, terwijl ik een amd 64 3ghz erin heb zitten, op zich is al die wattages niet altijd nodig. Ik heb ook een dubbele tuner-tvkaart erin zitten plus een dvdbrander en een 250gb harde schijf...en alles werkt perfect en is superstil...

Aangezien dat ding altijd aanstaat wou ik expres weinig wattages, en het werkt perfect zo.
Misschien een goeie vraag, heb je echt 300w nodig?
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Marshal »

JayBro wrote:In mijn media pc heb ik een 200w voeding, terwijl ik een amd 64 3ghz erin heb zitten, op zich is al die wattages niet altijd nodig. Ik heb ook een dubbele tuner-tvkaart erin zitten plus een dvdbrander en een 250gb harde schijf...en alles werkt perfect en is superstil...

Aangezien dat ding altijd aanstaat wou ik expres weinig wattages, en het werkt perfect zo.
Misschien een goeie vraag, heb je echt 300w nodig?
Ik ben van de volgende onderdelen te gebruiken

1x P4 2,8 Ghz (Prescot)
2x 512Mb DDR2
1x Intel G945PSN moederbord
2x SATA Samsung 200Gb harddisk
1x Hauppauge PVR150 MCE
1x Promise fasttrack S150
1x Ati Radeon X600
1x NEC 1300A
2x 60mm casefan

Wanneer ik dit invul in zo'n PSU calculator kom ik uit op op zo'n 280W.
300W lijkt me dan nodig, maar als bij jouw alles prima draait op 200W begin ik wat te twijfelen over die PSU calculators.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
HobbeS
Posts: 1651
Joined: 04 Apr 2004, 18:42
Location: Heino
Contact:

Post by HobbeS »

Marshal wrote:
JayBro wrote:In mijn media pc heb ik een 200w voeding, terwijl ik een amd 64 3ghz erin heb zitten, op zich is al die wattages niet altijd nodig. Ik heb ook een dubbele tuner-tvkaart erin zitten plus een dvdbrander en een 250gb harde schijf...en alles werkt perfect en is superstil...

Aangezien dat ding altijd aanstaat wou ik expres weinig wattages, en het werkt perfect zo.
Misschien een goeie vraag, heb je echt 300w nodig?
Ik ben van de volgende onderdelen te gebruiken

1x P4 2,8 Ghz (Prescot)
2x 512Mb DDR2
1x Intel G945PSN moederbord
2x SATA Samsung 200Gb harddisk
1x Hauppauge PVR150 MCE
1x Promise fasttrack S150
1x Ati Radeon X600
1x NEC 1300A
2x 60mm casefan

Wanneer ik dit invul in zo'n PSU calculator kom ik uit op op zo'n 280W.
300W lijkt me dan nodig, maar als bij jouw alles prima draait op 200W begin ik wat te twijfelen over die PSU calculators.
Nouja, je kan beter zoiezo altijd wat over houden... En de vraag is natuurlijk hoe draaid het systeem van Jaybro full loaded.. Zowel CPU als GPU en HD's e.d. Dan kom je aan die max watts.. Ik heb liever een veel te grote voeding dan een iets te kleine.. Zeker als het qua prijs weinig scheelt en je toe een voeding moet kopen..
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Marshal »

HobbeS wrote:Nouja, je kan beter zoiezo altijd wat over houden... En de vraag is natuurlijk hoe draaid het systeem van Jaybro full loaded.. Zowel CPU als GPU en HD's e.d. Dan kom je aan die max watts.. Ik heb liever een veel te grote voeding dan een iets te kleine.. Zeker als het qua prijs weinig scheelt en je toe een voeding moet kopen..
Nou ja, het prijs verschil is EUR 60,00 voor 8 ampere meer op de 12v dus als het met minder toe kan neem ik die liever.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
HobbeS
Posts: 1651
Joined: 04 Apr 2004, 18:42
Location: Heino
Contact:

Post by HobbeS »

Marshal wrote:
HobbeS wrote:Nouja, je kan beter zoiezo altijd wat over houden... En de vraag is natuurlijk hoe draaid het systeem van Jaybro full loaded.. Zowel CPU als GPU en HD's e.d. Dan kom je aan die max watts.. Ik heb liever een veel te grote voeding dan een iets te kleine.. Zeker als het qua prijs weinig scheelt en je toe een voeding moet kopen..
Nou ja, het prijs verschil is EUR 60,00 voor 8 ampere meer op de 12v dus als het met minder toe kan neem ik die liever.
Ja inderdaad ik had verkeerd gekeken.. Is het dubbele!
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

HobbeS wrote: Nouja, je kan beter zoiezo altijd wat over houden... En de vraag is natuurlijk hoe draaid het systeem van Jaybro full loaded.. Zowel CPU als GPU en HD's e.d. Dan kom je aan die max watts.. Ik heb liever een veel te grote voeding dan een iets te kleine.. Zeker als het qua prijs weinig scheelt en je toe een voeding moet kopen..
Uhm, full loaded? Als een zonnetje, maarja, dat doe ik natuurlijk nooit, het is een mediapc, geen gaming ding ofzo... Maar als ik je lijstje bekijk, dat lijkt verrekte veel op mijn lijstje... dus een beetje erg naar boven afronden doen ze dus wel...
Laurindra
Posts: 1983
Joined: 16 Jun 2003, 21:19
Location: Emst

Post by Laurindra »

Ikzelf heb de indruk dat een systeem het meeste leunt op de 3.3V en 5V.

12V wordt volgens mij alleen gebruikt voor de mechanische aandrijvingen. Alle logische circuits draaien standaard op 5V en de hoogfrequente logische circuits hebben 3.3V nodig om de warmteproductie onder controle te houden.

Als jij dus 2 HD'tjes + wat optisch spul erin doet dan denk ik dat je best toe kunt met 12V@10A
Brede P
Posts: 488
Joined: 17 Jun 2003, 18:01
Location: Vaassen
Contact:

Post by Brede P »

Die 12V wordt met name voor de CPU en HDD's gebruikt.
Vergeet niet dat die P4 Prescott's zo'n 90 Watt verbruiken.
Die AMD van JayBro, afhankelijk van de socket, zo'n 65 tot 85 Watt.
Kan dus net die 20 Watt/12V= ongeveer 2 A schelen.

Specs over het verbruik van processoren zijn trouwens erg makkelijk terug te vinden op BalusC (GoT).
Brede W and Brede P wonen samen... :D:D
Post Reply