Schijven vol, en nu?

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Schijven vol, en nu?

Post by JayBro »

Ik heb weer eens een luxe probleem

Ik heb een stille MediaPC met 1 250gb HD er in, en er past er niet nog 1 bij... (mediapc he...) Dit ding staat de hele dag aan, als web- en ftpserver, en voor wat down en uploads enzo.

Dan heb ik een luidruchtige werk/game pc met een 80gb HD er in, die alleen aan staat wanneer ik dus ga werken of gamen.

Dan heb ik 2 (net iets te luide) externe harde schijven van respectievelijk 250 en 320gb aan mn mediapc hangen.

En alles is bijna vol :D

Dus nu zit ik met een probleem. Wat zouden jullie doen?
1. Wat zooi op dvd branden. (bijv. That 70s Show, 35gb, 8 dvd's) en zo dus weer ruimte krijgen
2. Nog een ext HD kopen (stroomkosten, geluid)
3. Int. HD in werkpc pleuren, en soms die data niet kunnen bereiken op mediapc...
4. Een nieuwe stille pc bouwen met een aantal HD's erin, degene uit de externe halen en erin proppen, en dienst laten doen als web- ftp- en file-server. Mediapc en work/gamepc standaard uitzetten.

Ik weet t niet meer :D
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Schijven vol, en nu?

Post by Marshal »

JayBro wrote:Ik heb weer eens een luxe probleem

Ik heb een stille MediaPC met 1 250gb HD er in, en er past er niet nog 1 bij... (mediapc he...) Dit ding staat de hele dag aan, als web- en ftpserver, en voor wat down en uploads enzo.

Dan heb ik een luidruchtige werk/game pc met een 80gb HD er in, die alleen aan staat wanneer ik dus ga werken of gamen.

Dan heb ik 2 (net iets te luide) externe harde schijven van respectievelijk 250 en 320gb aan mn mediapc hangen.

En alles is bijna vol :D

Dus nu zit ik met een probleem. Wat zouden jullie doen?
1. Wat zooi op dvd branden. (bijv. That 70s Show, 35gb, 8 dvd's) en zo dus weer ruimte krijgen
2. Nog een ext HD kopen (stroomkosten, geluid)
3. Int. HD in werkpc pleuren, en soms die data niet kunnen bereiken op mediapc...
4. Een nieuwe stille pc bouwen met een aantal HD's erin, degene uit de externe halen en erin proppen, en dienst laten doen als web- ftp- en file-server. Mediapc en work/gamepc standaard uitzetten.

Ik weet t niet meer :D
Op DVD branden, het maakt weinig uit hoeveel Gb je erbij zet, ook dat zal binnenkort ook weer volraken.

Hoewel de kosten per Gb op harddisk en Gb op schijfje weinig uitmaken.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Ik zou je storage buiten de MediaPC brengen.
Dat kan op 4 manieren:
- Grote externe USB schijven
- Extern schijvenkabinet
- Network-Attached-Storage (NAS)
- Extra schijven in je werkstation en daar je "archief" op bewaren, zodat de machine niet aan hoeft te blijven staan.

Opties 3 en 4 vind ik persoonlijk het beste, waarvan optie 4 de minste kosten met zich meebrengt.
Laurindra
Posts: 1983
Joined: 16 Jun 2003, 21:19
Location: Emst

Post by Laurindra »

Ik zou gaan voor optie 4 van DSmarty.
Als je weer wat terug wilt zoeken gaat dat makkelijker plus dat je geen problemen hebt met data die *net* niet op 1 DVD past.

En als je iets nieuws wilt archiveren gaat het kopieren naar je archief systeempje een stuk sneller dan er een DVD'tje van te branden.
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

DSmarty wrote:Ik zou je storage buiten de MediaPC brengen.
Dat kan op 4 manieren:
- Grote externe USB schijven
- Extern schijvenkabinet
- Network-Attached-Storage (NAS)
- Extra schijven in je werkstation en daar je "archief" op bewaren, zodat de machine niet aan hoeft te blijven staan.

Opties 3 en 4 vind ik persoonlijk het beste, waarvan optie 4 de minste kosten met zich meebrengt.
Jouw optie 4 he; betekend dat dus dat ik mijn media-bestanden niet op kan vragen op mijn mediapc als mijn werkstation niet aanstaat?

En is het makkelijk om uit mijn WD externe HD de harde schijf eruit te halen en in een computer te stoppen? (oftewel zijn dat gewone hd's?)
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Dat klopt inderdaad, daarom geef ik ook aan dat je dat voor Archief kan gebruiken, dus niet voor zaken die jij a-la-minuut wil raadplegen.

De schijven in USB cabinets zijn gewoon standaard schijven die je in je PC kan inbouwen.
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

Dan ga ik eerst een mooi sata schijfje kopen van 320gb, en daar alvast wat opzetten, het openbreken van de ext. harde schijven komt nog wel een keer :-)

(of iemand wil graag zo eentje hebben, en betaald er de prijs van een interne voor ;-) haha... mja)
Post Reply