Intel Prescott op komst: koekiller?

TeamBVD Kroeg
Post Reply
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Intel Prescott op komst: koekiller?

Post by Floppus »

De Prescott is in aantocht, en eigenlijk had niemand verwacht dat er mogelijk grote verschillen zouden zijn met de andere P4 processors kwa koe performance.

Nu blijkt de instructie die na de P3 geschrapt was, teruggekeerd te zijn in de Prescott, het is zelfs niet zo dat de rotate-functie 1 clockcycle kost, maar slechts 1/2. Bij de P4 was dat tot nu toe 6-8 cycles.

Het is natuurlijk nog afwachten hoe en wat precies, en of er nieuwe cores voor nodig zijn om het maximale eruit te halen, maar mogelijk wordt de Prescott dus een echte koe-killer.

Handig om te weten dus als je van plan bent nieuwe systemen aan te gaan schaffen ;)
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Marshal »

Heb geen idee waar je het over hebt, maar als die sneller is wil ik hem wel hebben :)
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
[BVD]Webgnome
Posts: 1400
Joined: 16 Jun 2003, 14:55

Post by [BVD]Webgnome »

maar een prescott is toch een server cpu en van intel?
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
fanaat
General MOD
Posts: 1744
Joined: 14 Jun 2003, 23:23
Location: Brummen
Contact:

Post by fanaat »

Nee meneer. Het is de opvolger van de huidige Northwood. Zo uit mijn hoofd weer op dunnere wafels gebakken. En laat ik nu een mobootje hebben waar ie op past :)
Nu op Mojito Custom :)
[BVD]Webgnome
Posts: 1400
Joined: 16 Jun 2003, 14:55

Post by [BVD]Webgnome »

maar wel van intel.. Nou ja we zien wel wat het wordt ben benieuwd naar de performance van dit beestje ook al zal het er zeer zeker niet voor zorgen dat ik intel cpu's ga aanschaffen
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Re: Intel Prescott op komst: koekiller?

Post by madman »

Floppus wrote:...

Nu blijkt de instructie die na de P3 geschrapt was, teruggekeerd te zijn in de Prescott, het is zelfs niet zo dat de rotate-functie 1 clockcycle kost, maar slechts 1/2. Bij de P4 was dat tot nu toe 6-8 cycles.
Maar kan hij er dan ook echt 2 per cycle doen? Heeft ie dan een apparte clock of zo? Of hebben ze hem gewoon dubbel uitgevoerd..
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Dan nog presteerd de AMD64 serie beter en die hebben al de instructies reeds.
De Prescott gaat namelijk de AMD x86-64 instructieset gebruiken!
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

DSmarty wrote:Dan nog presteerd de AMD64 serie beter en die hebben al de instructies reeds.
De Prescott gaat namelijk de AMD x86-64 instructieset gebruiken!
:X sorry hoor, maar dit is net zo goed onderbouwd als sommige balkons in limburg.

Maar als jij beter denkt te weten hoe die processor architecturen in elkaar zitten dan de programmeurs bij d.net... 8)7
seiko
Posts: 4313
Joined: 14 Jun 2003, 22:23
Location: Amsterdam

Post by seiko »

Ik zeg boycot intel boycot amd.. neem APPEL :P
GAEvakYD
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2003, 15:42
Contact:

Post by GAEvakYD »

Floppus wrote:
DSmarty wrote:Dan nog presteerd de AMD64 serie beter en die hebben al de instructies reeds.
De Prescott gaat namelijk de AMD x86-64 instructieset gebruiken!
:X sorry hoor, maar dit is net zo goed onderbouwd als sommige balkons in limburg.

Maar als jij beter denkt te weten hoe die processor architecturen in elkaar zitten dan de programmeurs bij d.net... 8)7
Toch ben ik het wel met Peter eens. En wij zijn niet de enige.



http://www.tweakers.net/nieuws/31223 :{ :{ :{
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

Je hoort mij niet ontkennen dat ze de AMD-64 extensies gaan gebruiken; wél bestrijd ik dat dat inhoudt dat beide processoren intern dan ook 100% hetzelfde omgaan met bepaalde instructies.

de instructie die ik hier namelijk bedoel heeft namelijk totaal *NIETS* te maken met 64-bit extensies. Het is leuk dat je zo'n mooi linkje gevonden hebt, maar dus totaal niet relevant. :D

Ik stel voor dat mensen die serieus een discussie willen starten zich eerst even verdiepen in de verschillende instructiesets en architecturen van AMD en Intel. Ik wil niemand voor de kop stoten, maar dit is toch wel heel ernstig ongefundeerd geblaat :X)

Maar hoe dan ook; we hebben bij d.net nog geen prescott ter test gehad, dus de exacte mogelijkheden zijn nog niet bekend. We zullen het zien!

http://www.digit-life.com/articles2/rou ... scott.html
ALU acceleration

ALU now features a special shift/rotate unit that now enables to execute these operations in the double-speed ALU (in Northwood they were processed in the ALU Complex Instructions unit and required more clocks). Besides, they sped up the integer multiply operation previously executed in the FPU. The new core has a dedicated block for it.

Besides, there's a number of smaller improvements to speed up the FPU (and MMX) processing. But we better test it further in the article, in the test part.
samenvatting: dit staat totaal los van 64-bit instructiesets.

(dat zal jullie leren dat als Floppus ergens mee komt, hij wel zorgt dat hij weet waar die het over heeft }) 8) )
fanaat
General MOD
Posts: 1744
Joined: 14 Jun 2003, 23:23
Location: Brummen
Contact:

Post by fanaat »

DSmarty wrote:Dan nog presteerd de AMD64 serie beter en die hebben al de instructies reeds.
De Prescott gaat namelijk de AMD x86-64 instructieset gebruiken!
Uw aversie tegen Intel is overduidelijk hoor })
Nu op Mojito Custom :)
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Staat er niet geheel los van, kijk even op tweakers.net, zoek even op artikelen met daarin de cpu-details. (of pak de c't van deze maand).

Zoekt en U zult vinden de reden waarom het minder performed met koe dan een AMD (al dan niet 64).

Mocht je het niet kunnen vinden, dan mag je het hier nederig melden en krijg je een link, alwetende nitwit :P
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

:D whahaha :D en nog stug volhouden ook 8)7

sorry hoor, maar dit neem ik niet eens serieus.

Dit topic houden we dus eens even warm, tot meer informatie beschikbaar is :)

Doe me trouwens in ieder geval die link maar vast! (veel succes met overhaast een of ander niet-relevant iets op te duikelen :D)

oh wacht, ik zal je er vast een geven uit sept 2002, toen nog niet bekend was dat deze instructie erin zou zitten :+
http://athena.tweakers.net/reviews/337/4
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Heren: kunnen we deze discussie op een volwassen mannier voortzetten? Er wordt hier nogal geflamed!
Z-Rex
Posts: 949
Joined: 19 Jun 2003, 13:25
Location: Epe
Contact:

Post by Z-Rex »

Ik amuseer me anders prima!

Misschien moeten ze er een Destruction Derby om houden. Ik heb gehoord dat de heren allebei iets weten van auto's slopen })
To boldly eat what no-one has eaten before...
minne
Posts: 81
Joined: 15 Jun 2003, 13:09
Location: Maastricht
Contact:

Post by minne »

seiko wrote:Ik zeg boycot intel boycot amd.. neem APPEL :P
Definately ^:^

Er is nog steeds geen x86-CPU die mijn G4'tje eruit trekt, terwijl de G4 1GHz toch al een jaartje of twee in de running is ^:^
Woei...
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Z-Rex wrote:Ik amuseer me anders prima!

Misschien moeten ze er een Destruction Derby om houden. Ik heb gehoord dat de heren allebei iets weten van auto's slopen })
Die heeft Floppus gewonnen, met overmacht zullen we maar zeggen })

Nobody wrecks cars like he does.
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Maar hij weet nog wel wat er is gebeurt ;)
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

Tis gewoon een kwestie van boem is ho :P

Maar da's allemaal alweer verleden tijd, tegenwoordig ben ik (naar verhouding) een keurige weggebruiker o-)

Trouwens, in totaal door crashes gemaakte kosten ben je me al "in één klap" voorbij gegaan :D

Nu nog ff tot winnaar van deze discussie verworden: ontopic dus })
Post Reply