Koetje extra slijtage voor cpu

TeamBVD Kroeg
Post Reply
Hemz
Posts: 2023
Joined: 15 Jun 2003, 00:28
Location: zwolle
Contact:

Koetje extra slijtage voor cpu

Post by Hemz »

Een subteammember van cc overweegt om te stoppen met het koetje omdat mogelijk het koetje er voor zorgt dat de cpu extra belast word en extra slijtage optreed. Is dit zo?
[BVD]Webgnome
Posts: 1400
Joined: 16 Jun 2003, 14:55

Post by [BVD]Webgnome »

Ja dat is zo tuurlijk slijt je cpu sneller alsie constant 100% wordt gebruikt maar de kans is echt GROOT dat de persoon in kwestie de pc eerder weg doet dan dat ie iets gaat merken van slijtage.

Een CPU is er voor gemaakt om op 100% te draaien mocht dat niet zo zijn dan had dat wel op de doos gestaan.
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
Hemz
Posts: 2023
Joined: 15 Jun 2003, 00:28
Location: zwolle
Contact:

Post by Hemz »

Van die feiten ben ik op de hoogte, maar ik wilde ff feedback hebben :)
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

Vraag hem eens of de stroomkabels in zijn huis ook slijten :!

Een CPU is niets meer en niets minder, maar dan behoorlijk wat kleiner, en het zijn wat meer kabeltjes.

Een CPU is een "statisch" apparaat zonder bewegende delen, en zal deshalve uit zichzelf niet slijten. Het enige waar een CPU kapot aan gaat is:

a) oververhitting (extreem overclocken/niet koelen)
b) Spanningspiek (blikseminslag)

Het enige andere wat kan gebeuren is dat door temperatuurverschillen, waardoor de CPU steeds krimpt en uitzet, na lange tijd misschien wat schakelingen problemen krijgen. Dit is dus juist een reden om je PC wél met koe aan te laten staan: je zorgt voor een stabiele temperatuur.
Last edited by Floppus on 11 Mar 2004, 19:35, edited 1 time in total.
blimmel
Special MOD
Posts: 3049
Joined: 20 Jun 2003, 00:11
Location: Amersfoort

Post by blimmel »

Maar dan heb je het over een levensduur van 9 jaar ipv 10 of zo.
Niets om je bang over te maken. :z
Z-Rex
Posts: 949
Joined: 19 Jun 2003, 13:25
Location: Epe
Contact:

Post by Z-Rex »

9 jaar?? Goh, ik was van plan om met mijn laatste upgrade (naar een Athlon 2400+) het volgende milennium in te gaan.

Goed gezegd Floppus, slijten je elektriciteitskabels in huis ook...
whahaha.

:)
To boldly eat what no-one has eaten before...
SnippeS
Posts: 1658
Joined: 20 Sep 2003, 14:39
Location: Apeltown
Contact:

Post by SnippeS »

Wie is die member dan?? als ie via mij komt, durf ik m garantie te geven op zijn processor. 8)
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Idd de slijtage van cpu door de koe, is verwaarloosbaar klein. Met 9 jaar is een CPU echt bejaard! :P
Pjosch
Posts: 223
Joined: 17 Jun 2003, 10:14
Location: Tilburg
Contact:

Post by Pjosch »

CPU overleefd het wel.

Tot nu toe alleen 1 maal een roodgloeiende reeds smeltende ongeaarde wantcontactdoos gezien.

Was niet zo'n slimme zet er een haspel tussen te zetten, want die was ook aan gort.
Tilburgs Carnavals Motto 2012:
Ge wit ôot nôot nie
Booth
Posts: 705
Joined: 17 Jun 2003, 13:16
Location: Groningen
Contact:

Post by Booth »

Idd, als je een pc dan na 9 jaar weg moet doen ipv 10 jaar ben je wel heel slecht beter :P Dan zijn er allang betere pc's die koetjes kunnen laten grazen :Y)
Friends don't let friends buy software!
Majapro
Posts: 2190
Joined: 25 Jul 2003, 15:34
Location: Deventer
Contact:

Post by Majapro »

Pjosch wrote:Tot nu toe alleen 1 maal een roodgloeiende reeds smeltende ongeaarde wantcontactdoos gezien.
:!
DKasemier
Posts: 1150
Joined: 15 Jun 2003, 10:41

Post by DKasemier »

Het is nogal een onzekere situatie, vertel dat de member in kwestie ook maar dus.. aan de ene kant belast je je CPU zwaarder, wat floppus zegt is niet helemaal zo.. want het verschil tussen wat een CPU kan hebben en wat er doorheen gaat @100% load is een stuk kleiner dan het verschil wat een stroomkabel kan hebben en wat er doorheen gaat.. maar aan de andere kant is het weer wel zo wat hij al zegt dat constante belasting ook juist weer beter kan zijn dan afwisselende belasting, doordat er minder krimping en uitzetting plaatsvind.. sowieso is de slijtage van CPU het laatste om je in je PC zorgen over te maken.. dingen die veel meer last van slijtage hebben, en waar je koetje geen invloed op gaat hebben zijn mechanisch:

hdd
cd
fans

en echt snel kapot gaan CPU's ook niet, want als er iets niet mechanisch kapot is nouja meestal

mobo (eventueel CPU mee maar dan dankzij mobo)
geheugen
voeding


het enige reguliere PC onderdeel in mijn leven wat ik nog nooit zelf kapot heb gezien is de CPU.. zelfs geen afgebroken cores door wangedrag.. videokaarten, soundcards, veeele moederborden en voedingen, geheugen, cd-drives, hdd's, kheb ze allemaal zien sterven.. maar CPU's echt nog nooit :)
It rocks... It's a rock...
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

Je bedoeld met "wat er doorheen kan" in geval van blikseminslag / spanningspieken zeker? Wat er doorheen kan heeft niets te maken met slijtage bij normaal gebruik; zie ook het blikseminslag-verhaal.

Een CPU-"stroomkabeltje" slijt ook niet echt door het wel of niet transporteren van electronen :!
(Bovendien, als je het gaat bekijken, dan kan naar verhouding zo'n CPU meer hebben dan een reguliere stroomkabel.)

Ik zal eens kijken of er ergens filmpjes zijn van overbelaste krachtstroomkabels; da's pas heftig :P
DKasemier
Posts: 1150
Joined: 15 Jun 2003, 10:41

Post by DKasemier »

Ik bedoel het aantal ampere wat er normaal door de CPU wordt gepompt, en het overbelastingniveau.. als je door een standaard stroomkabel meer Ampere pompt dan waar hij voor bedoeld is vindtie dat ook niet grappig ;).. Nou pomp je er bij die CPU ook niet meer door dan anders, alleen doe je het constant.. maar in principe is een CPU altijd wel een beetje overbelast.. t is het sowieso niet echt vergelijkbaar omdat een CPU natuurlijk geen stroomkabel is ;) ^:^

maja we zijn t er uiteindelijk over eens dat CPU's nauwelijks slijten :P
It rocks... It's a rock...
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

ja, we zijn het erover eens dat CPU's alleen theoretisch slijten, maar het eigenlijke punt is dat ik gewoon gelijk heb, en zelfs als dat niet zo zou zijn mijn gelijk wil hebben :P

Dus geef me nou maar gewoon m'n zin }>
[BVD]Webgnome
Posts: 1400
Joined: 16 Jun 2003, 14:55

Post by [BVD]Webgnome »

ok floppus jij je zin. Ik zal niet meer zeuren en doe die lolly nu weer terug je m'n mond :p
Last edited by [BVD]Webgnome on 22 Mar 2004, 14:06, edited 2 times in total.
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Heel goed :)
blimmel
Special MOD
Posts: 3049
Joined: 20 Jun 2003, 00:11
Location: Amersfoort

Post by blimmel »

[BVD]Webgnome wrote:ok floppus jij je zin. Ik zal niet meer zeuren en doe die lolly nu weer terug in m'n mond :p
oooh.... is dat een lolly ;)
Post Reply