Page 1 of 1

Uitleg: Crash van gisteren

Posted: 04 Jun 2004, 10:26
by DSmarty
Zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben heeft gisteren een groot deel van de dag mijn Mailserver eruit gelegen.

Dit ivm een hardware defect, het moederbord is overleden en heeft mijn CPU meegenomen in het graf.

Inmiddels is de machine weer helemaal up & running, echter zei het met een onverwachte investering in hardware :(
Het draait nu het volgende:
- Asus A78NX-E Deluxe moederbord (NForce 2 Ultra)
- AMD Atlhlon XP 2800+
- 2x 512MB PC2700 Dual Channel
- 1x 60GB IDE
- 1x 160GB SATA
- 2x U-SCSI 40GB Tapestreamers (Exabyte)
- Meteen gebruik gemaakt van situatie door No-name baggerkast te vervangen door een Aopen H600A (degelijke kast)

In de loop van vandaag hoop ik mijn backups ook weer ingeregeld te hebben.
Er is vanzelfsprekend GEEN data verloren gegaan!
Initieel was er nog een probleempje met het ophalen van mail, dit is inmiddels ook verholpen (Was een rechtenprobleempje nav restore waarbij ik rechten was vergeten mee te nemen)
Na een flink aantal uren was rond 01:30 alles weer in de lucht, vandaag ben ik dus brak en onaanspreekbaar :)

Ter informatie mijn mail aan Epox:
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn Epox 8KHA+ moederbord in een van mijn machines.
Gistermiddag heeft de machine helemaal de geest gegeven, toen ik echter de kast openmaakte schrok ik behoorlijk.
Een groot deel van de condensators lekt!

Ik heb even op tweakers.net gezocht, omdat dit me erg bekend voorkwam, en vond het volgende artikel:
http://www.tweakers.net/nieuws/25423

Met daarin weer een link naar:
http://www.motherboardrepair.com/

De symptomen die ik had waren echt exact hetzelfde als omschreven op bovenstaande site, Epox staat hier ook genoemd als fabrikant die de "foute" condensatoren in het verleden heeft gebruikt.

Nou is mijn vraag of ik nog gebruik kan maken van jullie garantieregeling, aangezien dit een, mijns insziens, aantoonbare fabricagefout betreft die zich pas na verloop van tijd openbaart.

Gegevens van het moederbord:
Epox EP-8KHA+ revisie 2.0
Serienummer: 1B009501032

Op deze uitzondering na ben ik overigens tevreden met Epox moederborden, ik heb onder andere ook twee 8RDA+ moederborden, deze werken uitstekend.

In afwachting van Uw antwoord,

Peter van den Belt
dsmarty@tweakers.net
06-25081959

Posted: 04 Jun 2004, 10:37
by Hachy
Met windows is alles oplosbaar })

Blij af dude, 't was nogal heftig gisteren. Zul je altijd zien, alles vliegt er altijd tegelijkertijd uit. Ey we kunnen wel samen een zaaltje in elkaar gaan knutselen :) , airco, 19" racks, UPS'ses LOL 8)7

Posted: 04 Jun 2004, 11:21
by DSmarty
Onze eigen Coloc is wel mogelijk idd :)
Maar het was idd Murphy's law, alle ongein tegelijk :'(

Posted: 04 Jun 2004, 13:02
by [BVD]Webgnome
mm epox, ik heb er zelf alleen maar slechte dingen over gehoord en toch blijken ze vrij goed te zijn nu maar hopen dat je een vervangen exemplaar krijgt. Dat moet bijna wel want lekkende elco's is volgens mij vrij gevaarlijk ( dat spul is volgens mij niet helemaal 100% lief tegen de mens )

Posted: 04 Jun 2004, 13:07
by therobber
[BVD]Webgnome wrote:mm epox, ik heb er zelf alleen maar slechte dingen over gehoord en toch blijken ze vrij goed te zijn nu maar hopen dat je een vervangen exemplaar krijgt. Dat moet bijna wel want lekkende elco's is volgens mij vrij gevaarlijk ( dat spul is volgens mij niet helemaal 100% lief tegen de mens )
voorheen had ik altijd MSI perfecte bordjes nooit problemen mee gehad

ik heb nu 2 epox borden ook perfect en no problems

je moet gewoon geluk hebben met je pc hardware

Posted: 04 Jun 2004, 13:47
by DSmarty
Ik gebruik veel EPOX borden, zijn goede moederborden absoluut!

Maar dit is een serie verkeerde elco's die op bijna alle mobo's in een bepaalde productiereeks hebben gezeten, van ontzettend veel merken dus ook :)

De fout zat dus bij een toeleverancier.

Ik heb respons van EPOX overigens:
Geachte Peter,

Als u alle transport kosten voor uw rekening neemt dan zal ik er voor
zorg dragen dat uw ELCO's vervangen worden. Dit is wat ik u kan
aanbieden, wij versturen met UPS en dat kost zo rond de 10 euro. (3x
keer dat ik uw mailtje nu verstuur).

Best Regards,

Michael (FAE Team)
EPoX Europe Computer B.V
E-mail : support@epox.nl
Web : http://www.epox.nl
Zit nog even te twijfelen of ik dat doe of niet...

Posted: 04 Jun 2004, 13:50
by Hachy
Tuurlijk moet je dat doen. Voor 10€ een nieuw mobo, nooit verkeerd lijkt me.

Posted: 04 Jun 2004, 13:51
by madman
Waar slaat deze zin op???
(3x keer dat ik uw mailtje nu verstuur).

Posted: 04 Jun 2004, 13:52
by DSmarty
madman wrote:Waar slaat deze zin op???
(3x keer dat ik uw mailtje nu verstuur).
Werkelijk geen flauw idee.

Posted: 04 Jun 2004, 13:57
by DSmarty
En Murpy's Law is echt van toepassing:

Mensen die geen mail binnenkregen sinds vanacht, dat kan kloppen, een RBL die ik gebruikte is uit de lucht, ze hadden alles blacklisted dus alle mail werd geweigerd.

Ook dit is nu opgelost :)

Posted: 04 Jun 2004, 14:10
by JJapie
madman wrote:Waar slaat deze zin op???
(3x keer dat ik uw mailtje nu verstuur).
Misschien de derde keer dat die kerel probeerde de email te versturen?
Trouwens een beetje een brakke reactie -slecht Nederlands- van een bedrijf als Epox. Zeker weer een (dom) studentje, om maar met Eneco te spreken :P

Posted: 04 Jun 2004, 14:12
by Hachy
Hmmmz nou ja voorlopig kan je er weer ff tegenaan lijkt me :)

Posted: 04 Jun 2004, 14:46
by blimmel
Hachy wrote:Voor 10€ een nieuw mobo, nooit verkeerd lijkt me.
EPoX wrote:... dan zal ik er voor
zorg dragen dat uw ELCO's vervangen worden.
geen nieuw moederbord, er worden nieuw ELCO's op gesoldeerd :+

Posted: 04 Jun 2004, 14:54
by DSmarty
Als het mobo dan weer OK is dan vind ik het prima :)

Posted: 04 Jun 2004, 15:57
by seiko
eerst zelf versturen á zoveel € en dan nog eens 10 € voor hun kosten.. en dan krijg je niet eens een nieuw mobo, dan komen er nieuwe elco's op.
ik snap niet waarom ze niet gewoon een nieuw mobo toesturen, wie zegt dat alleen de elco's rot zijn, wat erin zit als dat op je mobo is gekomen lijkt me niet echt goed, ivm banen die weggevreten worden of heb ik het nuhelemaal mis ?

Posted: 04 Jun 2004, 17:25
by DSmarty
Is buiten normale garantie.

Posted: 04 Jun 2004, 18:57
by madman
Denk dat het voor hun goedkoper is om een nieuw mobo op te sturen..

Posted: 04 Jun 2004, 19:33
by blimmel
madman wrote:Denk dat het voor hun goedkoper is om een nieuw mobo op te sturen..
dat denk ik ook... vandaar mijn ":+"

Posted: 07 Jun 2004, 22:43
by DSmarty
We zien wel, het lijkt mij inderdaad praktischer om gewoon een vervangend moederbord op te sturen.
Volgens mij hebben die lekkende telco's ook wat schade aangebracht zo her en der op de printplaat.

Posted: 08 Jun 2004, 08:52
by DKasemier
als je proc dood is denk ik niet dat elco's vervangen het oplost, maar je kunt het altijd proberen toch :)

ze zullen hem vast wel testen, als alles mol is en je krijgt geen garantie dan sturen ze hem vast niet terug (voor die 10€)..

Posted: 09 Jun 2004, 11:52
by DSmarty
Als het mobo is overleden door de rotte elco's dan zal Epox het bord moeten vervangen omdat het veroorzaakt is door een fabricagefout.