Nieuwe Computer PAPA

Helpdesk & Vraag/Aanbod
eXos
Special MOD

Nieuwe Computer PAPA

Post by eXos »

Me vader wil een nieuwe Computer.

Het enige wat hij er mee doet of wil doen is zijn foto's bewerken (Adobe PS & Elements) van z'n Nikon D70 & internetten. Dat alles moet zo soepel mogelijk verlopen. Niet zo moeilijk dacht ik...

heb t volgende systeem voor m samengestelt:

Code: Select all

S754 AMD ATHLON 64 3000+                               € 154.95 
S754 ABIT KV8 PRO                                      € 119.95 
DDR 512 MB 400/333 MHZ A-MERK                          €  79.95 
MIDITOWER AOPEN QF50C BLUE                             €  49.95 
FLOPPY DRIVE 3,5" WIT                                  €  11.99   
160 GB MAXTOR 7200 RPM 8 MB                            €  94.95 
DVDWRITER NEC 3500 DVD+RW/-RW WIT 16X DL               €  69.95 
STANDAARD ATI 9550 256 MB                              €  99.95 
SOUNDBLASTER AUDIGY LS                                 €  74.95 
LOGITECH CORDLESS DESK EXPRESS                         €  39.95 
ASSEMBLAGEKOSTEN PC 1 JAAR GARANTIE!                   €  45.38 

Totaal excl. 19% btw                                   € 707.50 
BTW bedrag (19%)                                       € 134.42 
Totaal incl. 19% btw                                   € 841.92

LET OP: HIJS GEEN GAMEFREAK!!!!

is dit een aardig huistuin & keuken systeempje of wat?

Op & Aanmerkingen er over? Let me know! :)
HitmanWVU

Post by HitmanWVU »

Behoorlijke bak voor alleen foto bewerken en internetten.

2200+ sempron
asus a7n8x

ipv de 3000+ 64 bits en de abit kv8 zal toch wel zo'n 150 euro
eXos
Special MOD

Post by eXos »

Mja, hij wilde rond de 800 euro er voor kwijt zijn....
madman
2nd Admin

Post by madman »

idd waarom 64 bit proc? Maken de foto-bewerkingsprogramma's daar al gebruik van ?

Ik weet niet of je pa veel foto's te gelijk bewerkt, of enkele foto's veel edit, maar anders zou ik 1gb geheugen doen, win XP heeft al zo'n 200-300 Mb nodig vaak..
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

Ondersteunt die Abit Dual Channel? Zo ja, dan zou ik 2 * 256MB nemen, of 2 * 512, scheelt weer in performance :)
madman
2nd Admin

Post by madman »

Nee is geen Dual Channel bordje, maar Dual Channel is idd wel aan te raden..
Last edited by madman on 04 Jan 2005, 19:12, edited 1 time in total.
eXos
Special MOD

Post by eXos »

madman wrote:idd waarom 64 bit proc? Maken de foto-bewerkingsprogramma's daar al gebruik van ?

Ik weet niet of je pa veel foto's te gelijk bewerkt, of enkele foto's veel edit, maar anders zou ik 1gb geheugen doen, win XP heeft al zo'n 200-300 Mb nodig vaak..
Hij edit erg veel ja.

En ach, die 64 bit proc. Dat hoort ie op de reclame dat die zo goed is. En dan wil ie die :)

Maare, ik zat er eerder over te denken een iets goedkoper Moederbord te kopen en wat meer geheugen erbij?
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

Je hebt best kans dat je inderdaad meer hebt aan meer geheugen, dan aan dual channel. Zeker als je meedere foto's tegelijk edit, dat vreet geheugen.
madman
2nd Admin

Post by madman »

eXos wrote:En ach, die 64 bit proc. Dat hoort ie op de reclame dat die zo goed is. En dan wil ie die :)
http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=424957
madman
2nd Admin

Post by madman »

JJapie wrote:Je hebt best kans dat je inderdaad meer hebt aan meer geheugen, dan aan dual channel. Zeker als je meedere foto's tegelijk edit, dat vreet geheugen.
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Daar kwam je net zelf mee.. ipv 1 reepje, twee reepjes plaatsen..
eXos
Special MOD

Post by eXos »

madman wrote:
eXos wrote:En ach, die 64 bit proc. Dat hoort ie op de reclame dat die zo goed is. En dan wil ie die :)
Goed, maar AMD is toch goed. Of toch beter Intel voor fotobewerking e.d.?
HobbeS

Post by HobbeS »

Hij kan wel een stukje goedkoper denk ik.. Maar dit is wel een mooi systeem.. Ik vraag me af hoevaak hij meer dan 512 nodig zou hebben....
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

eXos wrote:
madman wrote:
Goed, maar AMD is toch goed. Of toch beter Intel voor fotobewerking e.d.?
Nee, dat boeit echt niks...
HobbeS

Post by HobbeS »

Ik ben meer intel fan maar dat durf ik hier nauwelijks te zeggen.. :X Ontloopt elkaar echt weinig.
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
[BVD]Webgnome

Post by [BVD]Webgnome »

Het is een hele tijd zo geweest dat Intel de koploper was wtb fotobewerking ( al kon die niet tippen aan de kracht van de mac ) maar tegenwoordig is het eigenlijk niet meer echt intel of amd wtb fotobewerking. En bij de meeste mensen blijft bewerken bij het verwijderen van rode ogen of het knippen van dingen uit een foto niet iets wereldschokkends
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

Dat was meer mbt tot videobewerking dan fotobewerking volgens mij..
[BVD]Webgnome

Post by [BVD]Webgnome »

JJapie wrote:Dat was meer mbt tot videobewerking dan fotobewerking volgens mij..
alsje het over de mac hebt vs pc dan is de mac superieur in beide vlakken.

maar wat ik me afvraag waarom zo'n superkrachtig systeem? Bij het bewerken van foto's is het aantal mb'tjes geheugen meer vn belang dan het aantal mhz'n dat beschikbaar is.

En oh nog zoiets.. waarom een audigy geluidskaart ? Onboard is die niet goed genoeg voor een fotobewerkingsstation?
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

[BVD]Webgnome wrote:
JJapie wrote:Dat was meer mbt tot videobewerking dan fotobewerking volgens mij..
alsje het over de mac hebt vs pc dan is de mac superieur in beide vlakken.
Nee, ik bedoelde AMD versus Intel. Had ik er even bij moeten schrijven :)
maar wat ik me afvraag waarom zo'n superkrachtig systeem? Bij het bewerken van foto's is het aantal mb'tjes geheugen meer vn belang dan het aantal mhz'n dat beschikbaar is.
Zoals eXos hierboven al schreef: zijn vader wil dat graag omdat hij reclames heeft gezien/gehoord van de AMD64.. (:?)
En oh nog zoiets.. waarom een audigy geluidskaart ? Onboard is die niet goed genoeg voor een fotobewerkingsstation?

Dat was iets wat mij ook opviel. Voor fotobewerken is het absoluut niet nodig (duah :P), maar als je een beetje kwaliteit muziek wilt, of films wilt kijken icm een dolby surround setje, dan is het wel aan te raden :)
Laurindra

Post by Laurindra »

/me sluit zich aan bij wat minder CPU power en wat meer intern geheugen.
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

En als je al voor een Athlon 64 gaat, ga dan iig voor Socket 939 en niet voor het (bijna uitgestorven S754).

Overigens komen AMD's voor videobewerking dus wel degelijk sneller uit de bus dan Intel's (zie recente reviews op tnet)... even afgezien van de sowieso betere prijs/prestatieverhouding.
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

idd; vergeet niet dat single channel of dual channel bij de A64 systemen geen verhaal is van mainboard: de geheugencontroller zit in de CPU.

Daarnaast is voor fotobewerking de 2D beeldkwaliteit wel van belang, en dan is zo'n 9550 nog steeds overkill (betalen voor 3D performance). Voor een huis tuin en keuken PC zou ik voor de Audigy OEM gaan: prima geluid, geen fratsen.

Jouw waarde van geluid, video, mainboard en processor (icl. BTW: 535,262)
Asus Radeon 9200 SE 64MB (AGP) A9200 SE/T € 39,-
Creative SoundBlaster Audigy 2 Value € 39,-
Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, LAN, W-LAN, SATA-RAID, 1394) € 105,50
AMD Athlon 64 3500+ Winchester (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed) € 270,-
Totaal: 453,50 incl. BTW (tweakers.net prijzen, daarom wat laag aangehouden tov jouw richtprijs van 535,=)

Dan je geheugen nog even wisselen voor 2 van deze:
256MB PC3200 DDR (Corsair, VS256MB400) € 40,-
(of nog liever 2 van deze 512MB PC3200 DDR € 58,- ivm fotobewerking)

Naar mijn mening ben je dan écht optimaal voor die prijs / fotobewerking.

(Check overigens met de leverancier of de Videokaart compatible is met dat mainboard. Ik heb er ook al een gebouwd met dat mainboard, en er zit een waarschuwingssticker op over voltages / oude videokaarten)

[edit]
Overigens; de keuze voor een A64 is sowieso niet slecht, al zou hij alleen gebruik maken van 32-bit apps. De A64 heeft meer te bieden dan alleen de 64-bit extensies, zoals heel belangrijk is voor fotobewerking: een geïntegreerde geheugencontroller. Fotobewerkingen bestaan voor het grootste deel uit bulkdata lezen uit het geheugen, door een (vrij eenvoudig) algoritme jassen, en terugschrijven naar het geheugen.
Het voordeel van dual channel is *juist* iets wat merkbaar is bij fotobewerking.
eXos
Special MOD

Post by eXos »

Image

Dit is de laatste samenstelling... :)
blimmel
Special MOD

Post by blimmel »

Omdat je nu een dual socket mobo hebt zou je ook weer voor de goedkopere S754 AMD ATHLON 64 3000+ kunnen gaan.
Je hoeft nog niet S939 te gebruiken, dat kan bij een latere upgrade altijd nog.
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Persoonlijk zou ik voor dat minime prijsverschil gewoon voor het asus bord gaan (A8V). Kan natuurlijk dat de winkel waar je het haalt die niet heeft :)

Misschien een linkje naar een prijslijst van hun?
(Bij de weg: 12,= voor een Floppydrive is een *belachelijke* prijs... Gewoon 2x de prijs die op internet geldt, en dan nóg de BTW erbij...)
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

blimmel wrote:Omdat je nu een dual socket mobo hebt zou je ook weer voor de goedkopere S754 AMD ATHLON 64 3000+ kunnen gaan.
Je hoeft nog niet S939 te gebruiken, dat kan bij een latere upgrade altijd nog.
Zou ik toch niet doen ivm upgradability.
En de dual-core procs gaan ook (hoogstwaarschijnlijk) in S939 uitgebracht worden en backwards compliant zijn.... itt 754.
Die paar euro's is dat wel waard imho :)
Post Reply