RAIDcontroller herkent correcte grootte schijven niet.

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
Laurindra
Posts: 1983
Joined: 16 Jun 2003, 21:19
Location: Emst

RAIDcontroller herkent correcte grootte schijven niet.

Post by Laurindra »

Darn, darn, darn. 1 van m'n RAIDsets is over z'n nek gegaan. |:( Vage foutmeldingen. corrupte entries in de logfiles. Hele vage shit.

Ben er nu al een poosje mee aan het prutsen geweest en ik kon de boosdoener nog niet vaststellen. Ik heb alle data als verloren beschouwd en ben daarom drastisch te werk gegaan.


Allereerst heb ik vastgesteld of er niet 1 van de schijven niet in orde was. Hiervoor heb ik alle 4 schijven aan een IDE poortje gehangen en het PowerMAXX tooltje een lowlevel format met daarna een full test. (4x 18uur, zucht) Alle schijven zijn in orde.

Vervolgens schijven weer aangesloten op RAIDcontroller en een nieuwe RAID5 set aangemaakt. Leek eerst goed te gaan totdat ik naar de grootte van de aangemaakte RAIDset keek. 0GB. :?

Kijk ik naar de tabel van gebruikte drives, dan zie ik staan: 127GB, 0GB 0GB en 200GB. En ja, een RAIDset wordt gemaakt op basis van de kleinste HD. RAID5 met 4 schijven waarvan de kleinste 0GB is levert inderdaad een set op van (4-1)*0GB = 0GB 8)7

Oke, Da's dus niet zoals het hoort. Maar laat ik nou nog een identieke RAIDcontroller in mijn systeem hebben. Identiek tot in gebruikte BIOS (Zelf geflashed omdat voorheen oude BIOS geen 2 controllers in 1 systeem ondersteunde) en geheugenreepje.

Geheugenbankje van de nog wel werkende RAIDcontroller gebruikt en ook maar even de IDE kabels daarvan gejat.
Geen verschil. Grootte van de schijven blijft onveranderd: 127GB, 0GB, 0GB en 200GB.

Conclusie so far: RAIDcontroller in de war.

Laten we deze defecte RAIDcontroller even Controller A noemen en de andere nog werkende RAIDcontroller even als Controller B bestempelen.
En ook even de HDsets zo bestempelen: HDset A is de 3+1 set die ik geformatteerd heb. HDset B is ook een 3+1 set maar deze bevat nog data en is nog steeds in orde.

De IDE kabels, geheugenbankje en HDset B weer terug op de nog werkende controller B. Kijken of deze nog werkt. Hier is niets mee gebeurd. Alles in orde. Even nog wat data gechecked voor de zekerheid. Geen problemen.

Volgende gedachte: Als ik Controller B nou gebruik om HDset A aan te maken, misschien dat dan de groottes wel goed weergegeven worden en misschien dat Controller A er dan wel wat mee kan.

HDset A op Controller B aangesloten e RAID BIOS in. Array aanmaken en tot mijn grote verbazing herkend Controller B ook de schijven als respectievelijk 127GB, 0GB, 0GB en 200GB :? :? :? :? WTF!!!!

HDset B durf ik niet aan te sluiten op Controller A omdat ik niet NOG eens 500GB aan data wil kwijtraken, maar het lijkt erop dat er ergens op de schijven toch nog iets staat waardoor de grootte verkeerd wordt herkend.

Hup. Alle 4 schijven van HDset A terug op een IDE poortje. Windows gebruiken om er een partitie op te zetten en stuk voor stuk formatteren (uiteraard een full format) die handel. Misschien dat dan alsnog dat plekje wordt overschreven wat de low level format niet heeft gewist of geinitialiseerd(Hoogst onwaarschijnlijk, maar ja). En gelijk natuurlijk kijken of Windows er wel de correcte groottes in herkend. Succes 4x 200GB, na format netto 4x 189 GiB aan driveletters erbij. Dit lijkt er weer op.

OK. Drives van HDset A zijn dus nog wel 200GB. Afgekoppeld en terug op Controller A. Resultaat: 127GB, 0GB, 0GB en 200GB. RAAAAAH!!!!!

Ik ben 't even helemaal kwijt. Na 7 dagen van formatteren, surface testen, omprikken, wisselen en partitioneren weet ik even niet meer wat ik moet doen.

Iemand die weet of de grootte van de HD's ergens wordt opgeslagen waar Windows niet naar kijkt?

Info:
2x Promise SX4000 raidcontroller met ieders een reepje 256MB PC133 geheugen. Beide hebben exact dezelfde BIOS aan boord.
HD set A: 4x Maxtor DM9 6Y200P0
HD set B: 2x Maxtor DM9 6Y200P0 en 2x Maxtor DM10 (6B200P0)
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Wat gebeurt er als je andere raid config maakt of setA? Bijv 2x0 of 2x1 of 1x10 ?? Of was als je hem alleen als controller gebruikt?
Laurindra
Posts: 1983
Joined: 16 Jun 2003, 21:19
Location: Emst

Post by Laurindra »

Ga ik morgen even naar kijken.
Majapro
Posts: 2190
Joined: 25 Jul 2003, 15:34
Location: Deventer
Contact:

Post by Majapro »

je moest de bios flashen omdat die geen 2 controllers in 1 systeem ondersteunde, omdat de beide controllers identiek zijn, flash die bios dan nog eens. Misschien dat daar iets corrupt is gegaan of geworden :?

Verwissel ook eens van IDE kabels.

Als laatste wat ik zelf dan nog zou proberen is om de hele zooi op een ander mobo aan te maken

veel succes want 't lijkt mij één en al ellende |:(
Laurindra
Posts: 1983
Joined: 16 Jun 2003, 21:19
Location: Emst

Post by Laurindra »

madman wrote:Wat gebeurt er als je andere raid config maakt of setA? Bijv 2x0 of 2x1 of 1x10 ?? Of was als je hem alleen als controller gebruikt?
Maakt niets uit qua herkenning van de grootte.
Verder istie niet als een conventionele PCI/IDE controller te gebruiken. Je kunt wel bijvoorbeeld 4 'setjes' van elke 1 HD in JBOD maken zodat elke HD ook werkelijk als 1 HD wordt gemeldt bij het OS. Dan krijg ik inderdaad 4 schijven in schijfbeheer te zien. 127GB, unreadable, unreadable en 200GB.

IDE kabels ben in al mee aan het swappen geweest: Geen resultaat. BIOS corrupt lijkt onwaarschijnlijk, maar ik kijk nu nergens meer van op.

Heb ook al zowel Controller A als Controller B apart in het systeem gedaan, ook op verschillende PCI sloten.

Wordt er heel erg flauw van. Ga eerst maar weer eens gamen om te voorkomen dat ik de hamer als ultiem fixmiddel ga pakken.
Laurindra
Posts: 1983
Joined: 16 Jun 2003, 21:19
Location: Emst

Post by Laurindra »

Owke. Zaakje wordt nu weer goed herkend nadat ik even met de harde schijven aan het husselen ben geweest. Alle HD's even op een andere channel geplaatst heeft er toe geleid dat de schijven weer als 200GB worden herkend.

diepe, diepe zucht....

Setje wordt nu aan een stresstest onderworpen. E-mule kwakt er nu 714 downloads tegelijkertijd op inclusief tempfiles. 2DVD spelers rossen er een paar honderd gig aan RAR's met bijbehorende PAR's op. en QuickPAR controlleert dat zaakje op consistentie. Verder doet WinRAR daarna de laatste stap.
mischabuys
Posts: 1070
Joined: 09 Nov 2003, 20:24

Post by mischabuys »

Hopen dat het nu goed werkt naar een week gekloot !!! :D

Goodluck ;)
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan.

Ik ken het gevoel maar al te goed helaas :) (Memory perikelen Heracles, crash oude Heracles etc. etc.)
Post Reply