Dus, nieuw mobo + voeding?

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
Red Baron
Posts: 818
Joined: 15 Jun 2003, 10:55
Location: Groningen
Contact:

Dus, nieuw mobo + voeding?

Post by Red Baron »

:( PC werkt nog wel enigzins maar reboot vrij snel als hij in windows zit.

Valt er nog wat te redden hieraan?

Image

Image
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Ziet er niet echt gezond uit.
Denk niet dat beide onderdelen nog geschikt zijn voor hergebruik.


How come ?
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Damn heb je hem op de krachtstroom aangesloten gehad of zo :? :D

Ben idd bang dat je die beiden niet meer kan gebruiken :/
Red Baron
Posts: 818
Joined: 15 Jun 2003, 10:55
Location: Groningen
Contact:

Post by Red Baron »

Geen idee.
Ik had de laatste tijd wat last van een instabiele videokaart en ging na een tijdje de pc aan te hebben staan ineens het beeld verneuken door blokken en strepen te laten zien.

Later ging hij dus ook zomaar spontaan rebooten en na oude videokaart geprobeerd te hebben veranderde er nog niets.
Wilde dus vanavond even een andere voeding eraan hangen, maar bij het demonteren van de huidige zag ik dit dus pas.

Wanneer dit dus exact gebeurd is durf ik niet te zeggen, maar ik gok ergens in de afgelopen dagen. Heb iig niet op een bepaald moment een sterke geur waargenomen o.i.d.
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

WhooO! Dat je PC überhaupt nog opstart is verbazend :)

12Volts lijn kadoek... Het ziet er overigens niet uit als een kortsluiting, maar meer een overbelasting in de zin van te dunne "draad". (Bij sluiting was de zekering van je voeding eruit geklapt of als die weigert de afzekering in de stoppenkast)

Ik denk dat het slecht contact tussen kabel en pinnetje is geweest; je zou zelfs kunnen kijken of er daar een half kabelbreukje zit en dat repareren :) (mogelijk ook de soldeerverbinding aan het moederbord)

Als dit inderdaad zo is, zou het heel goed kunnen dat je mainboard nog prima is, maar onvoldoende aangeleverd kreeg door de slechte draadverbinding en daardoor instabiel werd.
Red Baron
Posts: 818
Joined: 15 Jun 2003, 10:55
Location: Groningen
Contact:

Post by Red Baron »

De 12V lijn was idd wel erg laag al vanaf het begin dat ik deze kast heb, circa een jaartje. Maargoed ik zal vanavond eens verder kijken.
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

wel als je een nieuwe voeding probeert eerst ff de aansluiting schoonmaken hoor!!
anders is de weerstand te groot en sloop je de volgende voeding
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
NEO_
Posts: 436
Joined: 28 Dec 2004, 01:31
Location: hoogeveen

Post by NEO_ »

Floppus wrote:WhooO! Dat je PC überhaupt nog opstart is verbazend :)

12Volts lijn kadoek... Het ziet er overigens niet uit als een kortsluiting, maar meer een overbelasting in de zin van te dunne "draad". (Bij sluiting was de zekering van je voeding eruit geklapt of als die weigert de afzekering in de stoppenkast)

Ik denk dat het slecht contact tussen kabel en pinnetje is geweest; je zou zelfs kunnen kijken of er daar een half kabelbreukje zit en dat repareren :) (mogelijk ook de soldeerverbinding aan het moederbord)

Als dit inderdaad zo is, zou het heel goed kunnen dat je mainboard nog prima is, maar onvoldoende aangeleverd kreeg door de slechte draadverbinding en daardoor instabiel werd.

denk dat die zekering in de meterkast er niet uit was gegaan en ik denk toch dat de aan sluiting wat minder was misschien niet helemaal goed gemaakt ofzo in de fabriek maar toch is het wel minder ff goed schoonmaken en dan zou je mainbord nog wel tegebruiken wezen
Red Baron
Posts: 818
Joined: 15 Jun 2003, 10:55
Location: Groningen
Contact:

Post by Red Baron »

Ja ik schroef morgen het bord er eens uit en ga dan eens flink met de staalborstel aan de slag :P 8)7
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

NEO wrote: denk dat die zekering in de meterkast er niet uit was gegaan en ik denk toch dat de aan sluiting wat minder was misschien niet helemaal goed gemaakt ofzo in de fabriek maar toch is het wel minder ff goed schoonmaken en dan zou je mainbord nog wel tegebruiken wezen
Waarom zou bij een sluiting de stop er niet uitvliegen als de afzekering in de voeding niet zou werken? We spreken hier over 2 verschillende dingen:

1) Sluiting, wat volgens mij niet het geval is geweest. De definitie van sluiting is een directe doorverbinding van fase en nul. Hierbij gaat een dergelijke stroom lopen dat de zekering van de voeding eruit klapt, en als de voeding niet van degelijk fabrikaat is kan de stop eruit vliegen.

2) Een dunne draad / slechte verbinding: de weerstand in het deel wat slecht contact maakt/te dun is is dusdanig hoog ten opzichte van het gevraagde vermogen. De temperatuur loopt op waardoor een smelteffect optreed in het plastic omhulsel van de aansluiting. dit is volgens mij het probleem geweest.

Wat wil je nu dus eigenlijk zeggen :?
NEO_
Posts: 436
Joined: 28 Dec 2004, 01:31
Location: hoogeveen

Post by NEO_ »

dat de weerstand tehoog was en daardoor zwart is geworden en dat het niet altijd de zekering eruit vliegt omdat het ook een kleine weerstand geweest kan hebbe omdat hij hem al een jaar heeft kan het misschien wel zo super klein zijn geweest dat hij het niet heeft gemerkt maar er dan na een klein jaar wel telkens zwarter werd en dan slaat de zekering er niet uit
Floppus
Global MOD
Posts: 1304
Joined: 15 Jun 2003, 09:44
Location: Epe
Contact:

Post by Floppus »

Volgens mij heb je écht m'n eerste reply niet goed gelezen :+
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

Floppus wrote:Volgens mij heb je écht m'n eerste reply niet goed gelezen :+
ik geloof het ook niet nee, al kan in een hele korte periode er een sluiting zijn geweest die fataal voor de voeding was maar waardoor de zekering niet smolt aangezien het in dit soort gevallen om "trage" zekeringen gaat.

iig moet hij echt zijn aansluitingen goed oppoetsen anders gaat het geheid weer fout met een nieuwe voeding.
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
Post Reply