mn MediaPC-project

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

mn MediaPC-project

Post by JayBro »

Een goeie dag, ik heb ff een vraagje omdat de zogenaamde experts me niet kunnen helpen. Ik wil een mediaPC gaan bouwen, en dit wordt de 2e pc die ik ooit zelf ga bouwen. Lekker handig dus. Redelijk technisch ben ik nog wel hoor. :-)

Doel:
Een stille duurzame kleine pc met genoeg power om dvds,divx,en een zooi cd's e.d. mee af te spelen. Ook wenselijk om afentoe een spelletje te spelen... en dattie de komende 2 jaar makkelijk meegaat...

Wat heb ik totnutoe?
Een PVR-500 dubbele TV-kaart, en een Remote Wonder I... werkt hardstikke goed in mn huidige maxi-tower met veel lawaai.

Wat wil ik?
Enlight 7473 MCE desktop (probleem1: M-atx!, probleem2: niet zo stille voeding)
Samsung 250/300gb
Nec 3500 brandertje
Snel geheugen, goeie voeding, etc etc

Mijn vragen:
- Moet ik nu voor pentium of amd gaan? Ik wil namelijk niet teveel wattages wegtrekken, maar ook niet te moeilijk doen met installeren...
- Wat is een goeie proccessor-hoeveelheid voor een mediapc? 2ghz? 3ghz?
- Moet ik nu een extra grafische kaart kopen, of een moederbord met een goeie onboard chip? (het wordt op een tft-monitor aangesloten, tv-out is niet essentieel)
- Nog suggesties qua moederbord en evt andere onderdelen?

Ik zit echt flink te zoeken, op tweakers e.d., maar echt iets nuttigs ben ik nog niet tegengekomen... Naja, alvast bedankt he :D
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Een AMD64 is koeler dan een Pentium.
De goedkoopste (iets van 3000+) is al ruim voldoende.
Mobo met goede chip onboard (zie je niet bijzonder) veel is ivm warmte en ruimte het handigste, maar wbt upgraden en dergelijke weer niet.
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

amd is idd veel koeler en met een simpele koeling erop aanmerkelijk stiller (qua geld dan).
een bordje met een ac '97 chipset kan een lekker geluidje produceren (hangt een beetje van je versterker en bende erachter af...)
voor een grafische kaart kun je best een simpele modene nemen als je alleen maar filmpjes wil kijken.
wil je vet gamen dan heb je automatisch een vette kaart met bijbehorende voeding nodig...
400 watt is dan normaal...
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

oja, geld is niet zo heel belangrijk, ik ben geen student meer, dus ik heb gelukkig wat te missen.

maruh, alvast bedankt, waarschijnlijk heb ik strax weer wat vraagjes, maar ik ga weer ff op zoek.

Oja, ik wou zowiezo een zallman-fan erop zetten, nog stiller enzo. Maar een beetje snellere processor is toch wel handig met al die grafische bombarie van MCE2005... toch?
venomous
Posts: 1152
Joined: 15 Jun 2003, 16:01
Location: Voorburg
Contact:

Post by venomous »

Edit: Sorry Peter onterechte beschuldiging.

Edit ff een linkje gevonden van een gast die deze kast heeft gebruikt http://gathering.tweakers.net/forum/vie ... e/23760381 misc ff dit topic en de rest van de htpc topics doorlezen op got. Let wel op een htpc / mediaplayer maak je meestal met doel als media station en niet gamebak. Dus hardware keuze is meestal anders dan iemand die zijn pc koopt voor spellen tekst verwerking.
Last edited by venomous on 26 Aug 2005, 14:26, edited 1 time in total.
"The past will often attack the present with the pain of your memories"
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Bij mijn weten is M-ATX Mini ATX. Ik heb al Mini ATX S939 mobo's gezien in reviews.
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

bij mijn weten zijn er inderdaad genoeg mini-atx (is hetzelfde als m-atx dacht ik) bordjes die de nieuwe (amd en intel) processortjes ondersteunen... maarja, ik zet het niet voor niets hier neer, als ik het wist stond hij al in mn kamer.

Goed, het gamen is echt flink ondergeschikt, en ik denk inderdaad dat ik dat gewoon helemaal laat schieten, hij moet gewoon stil en koud blijven, en lekker media, niets meer, niets minder.

Mooi, zijn we weer een stapje verder :D

Uh, hoeveel ghzjes zou dan voldoende zijn? 2? dan kom je toch weer op die socket 478 uit?
seiko
Posts: 4313
Joined: 14 Jun 2003, 22:23
Location: Amsterdam

Post by seiko »

Heb volgens mij ook wel eens die htpc's gezien met zo een epox bordje en zo een 1 Ghz procje erop, erg stil erg zuinig en blijkbaar was het sterk genoeg voor een media pctje, maar kan het mis hebben
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

seiko wrote:Heb volgens mij ook wel eens die htpc's gezien met zo een epox bordje en zo een 1 Ghz procje erop, erg stil erg zuinig en blijkbaar was het sterk genoeg voor een media pctje, maar kan het mis hebben
zie het "moet nog 3 jaar meegaan" gedeelte, dan ga ik toch voor ietsje meer denk ik, maar toch bedankt, ik zal daar ook eens op zoeken...
venomous
Posts: 1152
Joined: 15 Jun 2003, 16:01
Location: Voorburg
Contact:

Post by venomous »

Misc dat m-atx wel voor mini-atx staat maar een feit is dat die enlight micro-atx mobo's compatable is. Nu heb ik nog ff beter gezocht en er zijn ook s939 micro atx moederborden dus dat is toch wel een optie.

Heb ff een lijstje voor je gemaakt wat je mogelijk zou kunnen halen.
compleet van azarty webshop
Inhoud winkelmandje

Product Aantal Stukprijs ex BTW Subtotaal ex BTW

MSI RS480M2-IL € 73,95 € 73,95
Enlight EN-7473 200 Watt, Zilver 57,98 57,98
Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150 86,56 86,56
AMD Athlon 64 Venice 3500+, Socket 939, Boxed 191,60 191,60
TwinMos Memory DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB) 84,87 84,87
NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zilver, OEM 36,98 36,98
Zalman CNPS7000B-Cu 28,57 57,14

Totaal bestelling € 589,08

BTW 19% 111,93

Vaste verzendkosten 8,50

Te betalen € 709,51

1 ding viel me wel op ik weet niet wat voor voedingen die kast aankan maar matx voedingen gaan niet hoog in vermogen iets van max 200 bij azerty dus daar kan je die s393 moeilijk mee poweren denk ik
"The past will often attack the present with the pain of your memories"
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

haha, goed bezig veno! ^:^

Het moederbord is een stevige inderdaad, maar aangezien er geen grafische kaart bijkomt, en alleen een hdd, een dvdspeler en een tvkaart, moet het toch kunnen?
(echt zo'n vraag wat ik dus echt niet weet, iemand?)

Ennum, is zo'n AMD plus Zallman ding makkelijk erop te pleuren? Of kan het echt goed fout gaan?

Tnx tot zover, ben weer een stuk wijzer!

[edit]
Fortron/Source voeding Micro-ATX 270W, 20pin
link

de enigste die ertussen staat in de pricewatch boven de 200W
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

zallman is simpel te plaatsen, wattage is echt boeiend hoor sowoeso met een amd heb je net ff meer nodig.
ik zou niet voor een voeding onder de 300 watt gaan als ik jouw was maargoed, die kun je ook los kopen.
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

basshead wrote:zallman is simpel te plaatsen, wattage is echt boeiend hoor sowoeso met een amd heb je net ff meer nodig.
ik zou niet voor een voeding onder de 300 watt gaan als ik jouw was maargoed, die kun je ook los kopen.
Das dus het probleem, ik kan die niet vinden in een m-atx formaat |:(
eXos
Special MOD
Posts: 1571
Joined: 15 Jun 2003, 15:17
Location: Epe
Contact:

Post by eXos »

eXos
Special MOD
Posts: 1571
Joined: 15 Jun 2003, 15:17
Location: Epe
Contact:

Post by eXos »

JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

uh, volgens mij zijn dat kasten, ik zoek voedingen... ;)
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
basshead
Posts: 154
Joined: 12 Jan 2005, 01:54
Location: newcope-city

Post by basshead »

http://www.projectieland.nl/M-ATX-Voedi ... 16354.html

hier een 320 watt model, lijkt me redelijk universeel als ik het zo lees.
als mijn tante een piemeltje had gehad was het mijn oom geweest
JayBro
Posts: 482
Joined: 18 Apr 2005, 16:49
Location: Behind you
Contact:

Post by JayBro »

Basshead rules ^:^

haha

Jammer dat die Dign-voeding zo duur is, maar ik zal es kijken of dit allemaal mooi bij elkaar past, ik krijg er wel zin in zo, dat bouwen en doen :*)

tnx again!
Majapro
Posts: 2190
Joined: 25 Jul 2003, 15:34
Location: Deventer
Contact:

Post by Majapro »

[offtopic]wie weet er dan ook een 22 pin voeding :? , ja inderdaad 't is voor een mac 8)7 [/offtopic]
Post Reply