Nederlands drugsbeleid

De Chatroom
Post Reply
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Nederlands drugsbeleid

Post by DSmarty »

Hard to admit, maar groenlinks heeft voor het eerst een goed idee :) (een van de weinigen, maar toch)
Maak van drugs geen strafzaak
4 september 2003

Drugshandel en –productie mag niet overgelaten worden aan criminelen en daarom moeten er wettelijke regelingen worden getroffen. Dat bepleit het Wetenschappelijk Bureau in de publicatie Maak van drugs geen strafzaak, regulering van drugs voor een veiliger samenleving, die op 5 september wordt gepresenteerd.

In het najaar van 2002 luidde het Openbaar Ministerie de noodklok vanwege de overbelasting van de rechterlijke macht en het gevangeniswezen. Een aantal rechters heeft zich vervolgens voorstander betoond van drugslegalisering met als belangrijkste argument dat de huidige drugsbestrijding ons gehele strafproces in gedrang brengt.

Het Nederlandse drugsbeleid is lange tijd – terecht - gevoerd vanuit het oogpunt van volksgezondheid. Juist omdat het gaat om risicovolle stoffen, is het van belang om drugshandel en –productie niet over te laten aan criminelen en wettelijke regelingen te treffen. De recente dood van een 15-jarig meisje dat XTC had gebruikt op een raveparty waar het testen van pillen verboden was, is daarvan weer een aangrijpend voorbeeld. De uitwerking van het drugsbeleid moet echter ook in ogenschouw worden genomen bij het ontwikkelen van een effectief veiligheidsbeleid.

De auteurs van deze publicatie zijn bezorgd over de huidige ontwikkelingen, over de onstane rechtsongelijkheid, over de toenemende Amerikaanse invloed op het Nederlandse drugsbeleid – de Amerikaanse drugsbestrijding is in Nederland steeds actiever – over de stigmatisering van minderheden, en niet in de laatste plaats, over de invloed die de War on Drugs heeft op de internationale verhoudingen. Ook zijn we bezorgd over de veiligheid van, voor het overgrote deel recreatieve, gebruikers, die hun middelen niet meer kunnen laten testen en de markt om zich heen zien verruwen. Om nog maar te zwijgen over de betrokkenheid van de georganiseerde misdaad bij de hennepteelt die soms hele volkswijken en woonwagenkampen aanstuurt.

Drugs zijn geen ongevaarlijke stoffen. Vooral voor kwetsbare groepen kan drugsgebruik ernstige lichamelijke en geestelijke of maatschappelijke (en financiële) problemen met zich meebrengen. Een wettelijk verbod zal echter deze situatie niet verbeteren. Prohibitie betekent marginalisering in plaats van integratie. De situatie van de zwarte bevolking in de Verenigde Staten, waar een op de vier zwarte jongens in de gevangenis zit, vormt daarvan het levende bewijs.

De vraag of het drugsbeleid anders kan, is al vaak bevestigend beantwoord. Nederland heeft al decennialang een eigen met goede argumenten onderbouwd drugsbeleid en oogst daarmee statistisch gezien aanzienlijk betere resultaten dan de VS en diverse Europese landen: minder geweld, minder moorden, minder verslaafden en minder drugsdoden. Het past simpelweg niet om voor het buitenlands drugsbeleid, zoals dat nu onder leiding van de Verenigde Staten wordt gepropageerd, Nederlandse principes overboord te zetten en om opportunistische redenen actief medewerking te verlenen aan de meest rigide en omstreden vorm van gemilitariseerde drugsbestrijding. We zouden meer oog moeten hebben voor de oorzaken van de drugshandel, zowel in de producerende (ontwikkelings)landen – waar het economisch belang een voortdurende drijfveer zal blijven – als in de consumptielanden – waar de vraag groot is. Uitgangspunt moet zijn dat niet de kleine handel en het gebruik worden bestreden, maar dat misbuik wordt tegen gegaan.
Concreet: Het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks pleit bij het binnenlands beleid voor:
-het uit de Opiumwet halen van bezit, handel en productie van cannabis. Deze moeten in een nieuwe wettelijke regeling worden ondergebracht. Voorts dienen handel- en productie te worden ondergebracht in een vergunningenstelsel;
-het ondernemen van stappen in de richting van een pragmatischer aanpak van harddrugs, waardoor opsporingsinstanties zich kunnen concentreren op voor burgers wezenlijke criminaliteitsbestrijding;
en waar het gaat om het buitenlands beleid van Nederland voor:
-een assertievere houding in internationaal verband inzake het drugsbeleid, het duidelijker op de kaart zetten van de resultaten van het Nederlands beleid in de praktijk en
-in het verlengde daarvan actief werken aan het smeden van strategische allianties met gelijkgezinde landen;
-het onderzoeken van de juridische opties die mogelijke verdragshervormingen tot stand kunnen brengen. In de publicatie wordt een aantal gedetailleerde voorstellen gedaan.
Majapro
Posts: 2190
Joined: 25 Jul 2003, 15:34
Location: Deventer
Contact:

Post by Majapro »

dan moet het uitleveringsverdrag aan Amerika ook afgeschaft worden!! Je zou maar een joint verkopen aan een Amerikaanse toerist > kun je in Amerika gaan brommen. :(
DSmarty
Site Admin
Posts: 5643
Joined: 14 Jun 2003, 21:30
Location: Epe
Contact:

Post by DSmarty »

Uitleveringsverdrag moet bepaalde expliciete uitzonderingen kennen.
Dat had nu al zo moeten zijn. (Het is er wel, maar te vaag)
madman
2nd Admin
Posts: 4958
Joined: 14 Jun 2003, 21:41
Location: Arnhem
Contact:

Post by madman »

Heel goed stukje van Groen Links, ben het niet vaak met hun eens, maar dit is echt goed. Met name het Anti-Amerika-stukje! Die lui denken dat ze de wereld-regering zijn!

Bovendien vind ik dat het uitleveringsbeleid naar Amerika afgeschaft moet worden ivm de schending van mensenrechten daar!
Hemz
Posts: 2023
Joined: 15 Jun 2003, 00:28
Location: zwolle
Contact:

Post by Hemz »

Wij wel uitleveren aan Amerika, maar amerika wil hun soldaten NIET uitleveren bij oorlogsmisdaden... WIE DENKEN ZE WEL DAT ZE ZIJN! |:( 8)7
Hachy
Posts: 1482
Joined: 14 Jun 2003, 23:39
Location: Apeldoorn
Contact:

Post by Hachy »

Mjah, goed voorstel. Zolang je nog zo nu en dan je blowtje kan roken (en dan strax helemaal legaal onder een eigen wet) vindt ik het prima :7

Belgie en Duitsland hebben ook plannen in die richting dus het gaat goed zo :)

En w.b.t. Amerika... Ik denk dat de algemene opinie hierover geen extra argumentatie behoeft. :r
http://www.qsit.nl
DKasemier
Posts: 1150
Joined: 15 Jun 2003, 10:41

Post by DKasemier »

Wie drugs gebruikt straft zichzelf toch al :P
It rocks... It's a rock...
Erik de Noorman
Posts: 606
Joined: 15 Jun 2003, 08:13
Location: Loosduinen
Contact:

Post by Erik de Noorman »

DKasemier wrote:Wie drugs gebruikt straft zichzelf toch al :P
Hangt er helemaal vanaf in welke mate.

Vooral sommige harddrugs kunnen bij verstandig gebruik erg prettig zijn en nu niet bepaald een straf. :Y)
[url=http://www.cafepress.com/zerodesignz/709125][b][i]Who is John Galt?
I know, but do you?
why should you want to know?[/i][/b][/url]
Oban
Posts: 119
Joined: 01 Jul 2003, 10:40
Location: Gouda

Post by Oban »

Walking on Columbian marching powder aka lefpoeier?

Groen Links denkt niet realistisch, zo vergaande liberarisering wordt nooit getolereerd door de internationale gemeenschap (en gelukkig is die groter dan alléén de V.S.). Het huidige gedoogbeleid keur ik ook af, het is hinken op twee gedachten. Legaliseren van softdrugs is m.i. o.k. keurig werken met 2 lijsten. Verder gereguleerde verstrekking van harddrugs voor probleem gevallen (dat is nog géén algehele legalisering). Nooit te nimmmer uitvoer van softdrugs of harddrugs tolleren dat moet hard gestraft worden met internationaal gelijkwaardige straffen. Op deze wijze is het gezeur over uitleveren ook niet meer nodig. Immers dat wij liberaal denken over drugs wil niet zeggen dat wij als Jehova's getuigen dat spul maar in andere landen moeten verspreiden.

De discussie zal zich dan in de toekomst nog hooguit kunnen toespitsen welke drugs op welke lijst horen en welke niet en uiteraard internationaal veel gekissebis over het liberale beleid van Nederland.
I put my faith in god and my trust in you
Now there's nothing more fucked up I could do
User avatar
Marshal
Posts: 1457
Joined: 14 Jun 2003, 22:08
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Marshal »

Kan aan dit stukje echt NIETS goeds ontdekken. Het is weer typisch nederlands om wanneer we iets niet kunnen handhaven, het maar te gaan gedogen en 'proberen' te reguleren.

Misschien zou er eens wat meer moeten worden gekeken hoe we het jusitie/politie apparaat efficienter kunnen krijgen, dan maar meteen makkelijkste weg van gedogen kiezen.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
DaFDu
Posts: 1139
Joined: 22 Aug 2003, 13:24
Location: Varna, Bulgaria
Contact:

Post by DaFDu »

WIE DENKEN ZE WEL DAT ZE ZIJN!
Wel, helaas de enige wereld macht ... Ik heb nooit veel vertrouwen in de Russen gehad, maar toen ze nog een wereldmach waren, was er tenminste een vorm van balans tussen de grootmachten... Amerika had het westen nodig als "bondgenoot" en moest daarom "water bij de wijn" doen ... helaas is dat niet langer het geval en zolang de europese landen en zelfs de leden van de EU elkaar voortdurend in de haren zitten, kan ook Europa niet als gelijkwaardige speler gezien worden. Ik ben daarom ook niet echt blij met "onze" vertegenwoordiger op 't internationaal speelveld, "Minister de hoop beffer" die maar al te graag naast Blair op Bush's schoot zou willen kruipen...

In Bulgarije word er, zoals veel landen, geen onderscheid gemaakt tussen soft en hard drugs... bij scholen (ook lagere scholen) tref je hier dan ook drug dealers aan die naast cannabis producten ook het hele scala aan chemische drugs soorten aan bied... 't lijk me hoog tijd dat men eens wat beter aandacht besteed aan 't NL drugsbeleid, das zo gek nog niet... In NL zijn de gelegenheden waar je wiet kopen kan tenminste gescheiden van de chemishe hard drugs troep... B.t.w. XTC = Hard drugs. Onder soft drugs vallen alleen natuur producten, zoals cannabis...

Als men nu gewoon 't gedoog beleid van canabis producten omzet in legalizatie, zou dat duidelijker zijn... ik ben VOOR legalisatie. Ik rook nu geen wiet of hasj meer, maar heb er in 't verleden erg veel plezier mee gehad... 't is niet slechter dan alcohol, sterker nog, alcohol is zowel lichamelijk als geestelijk verslavend, net als bijvoorbeeld sigaretten...

Het is wetenschappelijk bewezen dat je lichamelijk niet verslaaft kan worden aan wiet of hasj. Alleen de bij geest zwakke medemens zou er geestelijk aan verslaaft kunnen raken, maar das niet anders met alcohol...

Wiet is zo gek nog niet... bovendien is 't 't enige middel dat enige verlichting brengt bij mensen met bijv. chronische migrene (waar geen geneesmiddel voor bestaat), of bij kanker patienten om in de laatste fase van hun leven wat van hun pijn weg te werken...

Het "gelul" dat je als je wiet gebruik gemakkelijker over gaat op hard drugs is ook niets meer dan gelul, tenminste, als je de scene's van elkaar los koppelt... Als men bij een dealer zowel soft als hard drugs krijgen kan, ja, dan kom je d'r eerder mee in aanraking, en dat moet dus ook voorkomen worden, door legalisatie van Cannabis, en harde aanpak t.o.v. hard drugs...

Overigens groeit hier (Bulgarije) in het wild canabis. In het dorp waar ik woon kan je 't aan de rand van 't dorp gewoon vinden. Toch is het hier net zo verboden en strafbaar als heroine of coke enzo...

Nu is in NL wiet via de apotheek verkrijgbaar op dokters resept... dat moet de amerikanen toch echt niet lekker zitten... een erg goede maatregel dus... :)

Wat betreft de internationale verhoudingen:

In Londen worden (of zijn inmiddels al) enige coffieshops geopend. Ook meen ik me te herinneren dat naar ik meen Zwitserland denkt aan legalizering van Canabis producten...

Nog even en meer en meer regeringen ontdekken dat cannabis sigaretten en alcohol eigenlijk tot een soortgelijke groep genotsmiddelen behoord. Ook denk ik dat 't steeds duidelijker word dat cannabis gebruikers niet voor de criminaliteit rond het drugsgebeuren zorgt, maar juist de hard drugs-junks. Sterker nog, alcohol zorgt voor meer geweld op straat dan cannabis. Hard drugs aanpakken: jazeker! Maar men moet niet alles over 1 kam scheren is mijn mening...

Mijn pa, een natuurfreak stemt altijd Groen Links... ik zal 'm daar nu iets minder over plagen ;)

GRTNX... DaFDu
Post Reply