Nieuw systeem - ADVIES NODIG!

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
Liquid_Lizard

Nieuw systeem - ADVIES NODIG!

Post by Liquid_Lizard »

Ik krijg van de kersman een nieuw mobo (zal wel zelf moeten bijbetalen denk ik, vanwege mijn dure smaak) en nu zit ik te twijfelen tussen een stuk of 4. De PC word vooral gebruikt voor games, goede game prestaties zijn dus het belangrijkst. Waarschijnlijk ga ik een beetje overclocken, ik heb geen zin om honderden euri aan dure koeling uit te geven maar een paar honderd Mhz OC'en op luchtkoeling zal ik zeker overwegen. Een dikkere koeler op de proc is ook geen probleem (daarnaast kan ik de temp. op mijn kamer terugbrengen tot 10 graden en koeler :P ).

Asrock K7S8XE+
De goedkoopste. Dit mobo heeft de SiS 748 chipset die zeker niet onder doet voor de VIA KT600 en de nForce 2. Dit bordje ondersteunt ook SATA en RAID. Tevens is er onboard sound en LAN. Ondersteuning voor een FSB van 400MHz is ook aanwezig, net als bij de andere bordjes.
Ligt in de winkel voor ongeveer 50 euri! Heeft ook verschillende prijs/prestatie awards gekregen van bekende sites. Asrock is trouwens gewoon een dochter van Asus.
Pricewatch: niet aanwezig in de pricewatch, het kleinere broertje zonder SATA (RAID) support wel.

MSI KT6 Delta LSR
Een leuk moederbordje met de befaamde VIA KT600 chipset. Ondersteunt alles wat de SiS heeft, ook de SATA RAID. MSI staat natuurlijk garant voor kwaliteit.
Pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/66571

MSI K7N2 Delta-ILSR
Dit mobo heeft alles d'r op en d'r aan, SATA RAID, Dolby 5.1 geluid, een zooi USB2.0 poortjes enz. enz. De Nforce 2 chipset doet het altijd goed in game benchmarks, mede dankzij het dual channel geheugen. Helaas is de prijs wel het hoogst...
Pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/58488

EpoX 8KRA2+
Zo een beetje hetzelfde als de MSI KT6 Delta, deze had in benchmarks van Ome Tom wel een hogere gaming performance als de MSI! De prijs mag er ook zeker zijn. Leuk bordje hoor.
Pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/67051

Kom maar op met je meningen/suggesties over welk mobo ik moet kiezen.

Dan de processor, dat is vrij simpel, het word een van de goedkoopste Bartons, een Athlon XP 2500+ Barton of een 2600+ Barton. De nieuwe 2500's zijn gelockt om ver overclocken te voorkomen, is dit ook het geval bij de 2600's? Mja, je kan er altijd nog naar vragen bij de winkel.

Het geheugen, daar heb ik dus totaal geen verstand van.. Ik zat te denken aan of 2x256MB of 1x512MB Kingston PC3200 DDR RAM (3-3-3). Maar die processors die ik op het oog heb zijn 333Mhz volgens mij, dus misschien kan ik beter PC2700 aanschaffen? Geen idee... ik hoop dat jullie me hier wat meer over kunnen vertellen

Mijn Ti4200 64 blijft totdat mijn budget een nieuwe videokaart toelaat. :D Ook zal ik pas later een SATA HD erin doen en van RAID gebruik maken, verdere upgrademogelijkheden vind ik dan ook belangrijk.
ReMSie

Post by ReMSie »

Das een makkelijke keus, een MSI K7N2 uberdegelijke bordjes, goeie overclock mogelijkheden, en hier op de zaak de ervaring dat er zeer weinig uitval mee is, kwa geheugen zou ik Corsair XMS geheugen nemen en dan PC400 want de processor en geheugen bus hebben niks met elkaar temaken ( ik doel dus op de 333 bus van de cpu ). Gewoon pc400/3200 dus. En als je geen corsair neemt, kijken of het geheugen minimaal op 2-3-3-5 kan draaien, scheelt ook weer in snelheid.
Liquid_Lizard

Post by Liquid_Lizard »

Corsair XMS is te duur, ben maar een scholiertje. Maar iig bedankt voor de uitleg!
racoon

Post by racoon »

IK heb zelf een epox 8rda+ en bevalt me prima
Freykling

Post by Freykling »

kweet niet over die mobo's, maar die ik nu heb schijnt goed te zijn.

van mijn Eltegroup K600-A zijn dit de beste specs:
Raid 0 en 1
Serial ATA
3-slots ram met max 3GB intern DDR333 double-data of 2GB DDR400 double-data
266/333/400 MHz fsb

En het beste was nog dat ik dit mobo'tje kocht op de hcc voor 49 Euro :9
Op het net heb ik hem het laagste rond de 65 Euro gezien.
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Ik zou voor de MSI K7N2 Delta-ILSR gaan; alles om de basis heen is later altijd nog goed te verbeteren als je basis maar goed is.
(Vandaar dat mijn op een ASUS P2B-DS DUAL P3-600 ook nog steeds perfect loopt)

De sis zou ik zelf niet kiezen vanwege de vaak minder geweldige prestaties bij gebruik van meerdere delen van de chipset tegelijk. Daarnaast schijnt de firewire van SIS (indien aanwezig) niet 100% compatible te zijn met alle firewire-stuff. Iets wat je misschien niet gebruikt, maar wat wel al aangeeft dat het niet het neusje van de zalm is.

De Via KT-600 vind ik eigenlijk meer een nakomertje van de KT-400, die zoals zijn naam al doet vermoeden dus geen 400Mhz FSB ondersteunt :/ Het geeft tevens een beetje aan dat VIA een beetje achter de feiten heeft aangelopen met hun KT-400 (Waarschijnlijk omdat ze zich hebben gericht op een super-K8 chipset). Dit vind ik genoeg reden om VIA even niet te kiezen voor een Athlon XP systeem. Als je voor een AMD-64 zou gaan, zou ik dus wél voor een via bord kiezen.

En dan... die paar tientjes op een totaal systeem... Desnoods kies je er dan voor in eerste instantie maar even geen losse CD-Speler naast je brander te zetten: dat kan altijd volgende maand nog! :)
Brede P

Post by Brede P »

Asrock valt af, afgekeurde Asus-planken.
Kun je beter voor een Asus gaan.
Die KT600 kun je ook laten vallen, brakke borden.
Zoals Racoon al aangaf, de Epox 8RDA+ (inmiddels al een versie van met S-ATA etc, geloof de 8RDA3+) is een lekker bord.
Die is dan qua specs ongeveer vergelijkbaar met de MSI K7N2.
Ik ben alleen in tegenstelling tot Remsie nogal wat MSI uitvallers tegen gekomen, misschien is de Asus A7N8X Deluxe wat voor je.
Ongeveer hetzelfde, alleen dan van Asus. Bevalt ons op de zaak erg goed.
Brede W and Brede P wonen samen... :D:D
BlackTux

Post by BlackTux »

msi boardje, no doubt about it.
cn=Blacktux,dc=EMS2CREW,dc=NL

** This File Should Not Be World Readable **

The open cow project pwd = "admin"

[url]HTTP://WWW.EMS2CREW.TK[/url]
Liquid_Lizard

Post by Liquid_Lizard »

Er hangt inmiddels al een K7N2 Delta-L icm een Athlon XP 1800+ @ 2600+ (Thoroughbred-B) in mijn kastje, nu nog met 1 reepje Kingston ValueRAM 256MB PC3200, de 2e is onderweg voor dual channel. Dan heb ik nog genoeg geld om indien gewenst in de nabije toekomst een andere proc aan te schaffen maar dat vind ik nu nog niet echt nodig :)

Image
Idle temps met raam open en ventilator op open kast gericht })
Er staat 2400+ vanwege de lagere MP maar in keiharde MHzjes is het een 2600+ ;)

Ik ben ook blij dat ik het bij goedkoop ValueRAM heb gehouden, want het draait stabiel op 2-2-2-4.
Last edited by Liquid_Lizard on 22 Dec 2003, 20:19, edited 1 time in total.
MMXMMX

Post by MMXMMX »

Ik zal ook een poging wagen :)

Mijn Moederbord word niet herkend dus zal ik hem er zelf ff bij doen .

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata)
De Processor is een 3000+ die primma draait op wat je hieronder ziet .

Image
MMXMMX
Liquid_Lizard

Post by Liquid_Lizard »

Brede P wrote:Asrock valt af, afgekeurde Asus-planken.
Zoals Racoon al aangaf, de Epox 8RDA+ (inmiddels al een versie van met S-ATA etc, geloof de 8RDA3+) is een lekker bord.
Ik ben alleen in tegenstelling tot Remsie nogal wat MSI uitvallers tegen gekomen, misschien is de Asus A7N8X Deluxe wat voor je.
Nee... KT600 borden zijn zeker niet brak. En Asrock planken zijn geen afgekeurde Asus-planken, Arock is gewoon een budget-merk van Asustek, verder niks mis mee.

Lees dit maar eens en bekijk dan ook de benchmarks van Tom:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/847705
SaURoN

Post by SaURoN »

Brede P wrote:Asrock valt af, afgekeurde Asus-planken.
A8N8X Deluxe heb ik ook, super board :7 :7
United Wezep @ http://hitman.teambvd.com
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Late reactie :P

Maar ik zou zeker een NForce 2 Ultra 400-gebaseerd mobo nemen en geen Via KT600.

Bijv. een Epox 8RDA3+
Liquid_Lizard

Post by Liquid_Lizard »

Mijn moederbord (iig BIOS) is nu trouwens al een tijd dood.
Post Reply