Er komt een dakkapel op mijn huis en de boel gaat drastisch veranderen. Omdat ik niet zo'n zin heb om alles opnieuw te bekabelen (heb nu in elke kamer 100Mbit) zat ik aan wireless te denken. Ik heb tevens sinds een half jaartje een laptop en dan is wi-fi ook wel handig voor in de tuin enzo.
Wat is de bedoeling:
1x een Access Point
1x een Printserver 11Mbit zodat m'n laser eindelijk stand-alone kan staan
1x een pcmcia kaartje voor m'n laptop
tevens lijkt het me leuk om een beetje te gaan wardriven ofzo dus een goed pcmcia kaartje is ook niet weg.
Ik ben me dus een beetje aan het verdiepen in Access Points / AP's en heb er al diverse topics over doorgelezen. Het moet zowieso een AP worden die mixed-mode kan draaien op 11 en 54Mbit dus 802.11b en 802.11g compliant.
- Linksys is razend populair en niet zo duur (92 euro AP), alleen de Linksys is maar 65mwatt aan vermogen. Met een hack kun je deze opfokken tot 85mwatt maar standaard dus 65.
Verder zijn 3com, intel, d-link en netgear erg populair. Vooral netgear scoort goed in afstanden en betrouwbaarheid, maar ook deze heeft maar 50 mwatt vermogen. Vrijwel alle pcmcia kaartjes hebben 30mwatt vermogen.
Maar als je echt top-of-the bill wilt; dus zeg maar low-end professioneel -een paar treden onder cisco- dan ga je voor een Senao AP en Senao pcmcia kaartje. Deze zijn beiden 100mwatt (max toegestaan in NL) en zorgen dus voor een groter bereik. Aan de pcmcia kaart zit een aansluiting voor een piggy tail zodat je er een externe (bijv auto) antenne aan kunt knutselen.
Nu heb ik bij http://www.zx-yagi.nl een aardige deal gezien voor 229 euro voor een AP alswel een pcmcia kaartje.

Mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met Senao apparatuur en wat zijn zijn/haar ervaringen hiermee ? Op t.net en GoT spreken mensen wel vol lof over Senao maar ik zie eigenlijk nauwelijks mensen die er echt ervaring mee hebben, dat komt denk ik omdat het toch wat duurder is dan bijvoorbeeld d-link of linksys.
N.B.
Hij hoeft alleen maar als forwarder te worden ingezet, al die features als DSL modem / DHCP / Firewall / NAT / Routing e.d. heb ik al.
Bij voorbaat dank