Waarom Amerika niet mee doe aan Internationaal Gerechtshof

De Chatroom
Hemz

Waarom Amerika niet mee doe aan Internationaal Gerechtshof

Post by Hemz »

Bij voorbaat... het kunnen schokkende beelden zijn voor sommige mensen :X

you got him!

En waarom niet vanuit een Apache!

You can run, but you can't hide!

Interessant om te weten dat CNN het eerste fragment niet durfde uit te zenden. Hmm... mag het thuisfront niet weten wat voor dipshits ze naar Irak sturen?

Ik twijfelde of het eerste filmpje een fake was, maar de 2e zegt genoeg. :/
BigJim

Post by BigJim »

Ik heb altijd gevonden dat de Yanks een stelletje aso's waren en dit bewijst het eens te meer...... :( :( :(
Bah wat een SCHEINHEILIG volk..
Mensen in koelenbloede neer knallen en'er goed over voelen'..... :r
Z-Rex

Post by Z-Rex »

Nou, hier op mijn werk zijn de mensen best aardig hoor. ;)

Alhoewel ik al wel weer dingen in de wandelgangen hoor, waarvan ik denk: Bekrompen gedachten !! Maar ja da's Amerika hè. Overal hun neus in steken, maar toch ook weer behoorlijk conservatief (toch?)

p.s. Filmpjes heb ik nog niet bekeken, doe ik thuis wel, want dat kan hier niet })
To boldly eat what no-one has eaten before...
Hemz

Post by Hemz »

Gelukkig zijn niet alle amerikanen zo als in deze filmpjes.

Ik denk dat macht hier wel een grote rol speelt...
SnippeS

Post by SnippeS »

Ja man die hebben een beetje teveel videogames lopen spelen volgens mij.
[BVD]Webgnome

Post by [BVD]Webgnome »

hemz wrote:Gelukkig zijn niet alle amerikanen zo als in deze filmpjes.

Ik denk dat macht hier wel een grote rol speelt...
maar het is wel een feit dat amerika een compleet geschift land is, als er ook mar een beetje tiet op tv te zien is dan breekt de hel los en komt er meteen een onderzoek naar hoe dat had kunnen gebeuren, maar het land heeft ondertussen een van de grootste pr0n industrieën.

Vervolgens meent men zich nergens aan te hoeven houden etc etc..
[url=http://www.bvdsouth.nl/][BVD]South Online[/url]
DKasemier

Post by DKasemier »

toch nemen amerikanen menselevens serieuzer dan anderen, omdat amerika eigenlijk geen oorlog gewend is zoals wij.. alleen ik denk dat ze iets te veel oorlogspropeganda tegen irak hebben gemaakt naar hun eigen soldaten...

demonisering van alles wat uit irak komt...

aan de andere kant het is wel oorlog, grote kans dat die mensen die ze neerschieten gewoon iraakse soldaten zijn die wel amerkanen neerschieten als zij het niet bij hun doen... ik vond die 2e wel meevallen eigenlijk, ze zijn niet blij ofzo ;)
It rocks... It's a rock...
madman
2nd Admin

Post by madman »

Hoe kom je er bij dat amerikanen geen oorlog gewend zijn? Moet ik er een paar voor je opnoemen??

* WO II
* Vietnam
* hun eigen burgeroorlog
* Golf oorlog
* Dan nog wat kleinere acties in Afrika...

Dus hoe bedoel je niet gewend. Als er 1 land op deze aardkloot is dat veel betrokken is geweest bij oorlogen dan zijn zij het wel!
[BVD]Webgnome

Post by [BVD]Webgnome »

Nee de burgers zijn het niet gewend om in een oorlogssituatie te zitten, de huidige burgers that is.
madman
2nd Admin

Post by madman »

nee wij wel dan |:(
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Ik denk dat de meningen hier behoorlijk over verschillen.

Ben zelf een groot voorstander van de oorlog in Irak, maar veel anderen zijn juist weer zwaar tegenstander..

Niets aan te doen, we're only humans.
[BVD]Webgnome

Post by [BVD]Webgnome »

amerika heeft zelf nooit in deep shit gezeten, op de burgeroorlogen na ofcourse, terwijl europa dat wel heeft gezeten > wo 1 wo 2 etc..
Erik de Noorman

Post by Erik de Noorman »

Beetje flauw ook om dit soort filmpjes als voorbeeld te gebruiken voor een totale situatie.

Het is oorlog... so far so good. Behalve als er dan ineens mensen worden doodgeschoten. Tja wat verwacht je dan, dat ze gezellig met de vijand een potje gaan zitten klaverjassen? Bovendien kent oorlog nu eenmaal zijn eigen moraal.

Ik ben trouwens niet geheel pessimistisch over de situatie in Irak. Deze week zijn de diverse bevolkingsgroepen het eens geworden over een gezamenlijke grondwet. Iets dat een paar jaar geleden onder Sadam nog ondenkbaar was. Natuurlijk is dat land niet zo 1 2 3 omgevormd tot een democratie, maar het begin is er in ieder geval.
Last edited by Erik de Noorman on 11 Mar 2004, 15:20, edited 3 times in total.
[url=http://www.cafepress.com/zerodesignz/709125][b][i]Who is John Galt?
I know, but do you?
why should you want to know?[/i][/b][/url]
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Dat is precies de reden waarom europa nogal wat kritiek heeft op de Amerikaanse methoden :!

Maarrem; Het excuus "ja, het is oorlog wat wil je dan" gaat natuurlijk niet op bij dat eerste filmpje. En een "oorlogsmoraal": je zegt te vechten om de inwoners te beschermen tegen? juist... Dit soort dingen...
Houdt je dan gewoon aan de Geneefse conventie.

Iemand ligt op de grond, vormt geen gevaar meer, en dient gewoon naar een POW kamp gebracht te worden, of het een burger of militair is zal daar wel uitgezocht worden.

Dit is gewoon regelrecht kermis schieten, stel je nu eens voor dat je dit ziet, terwijl die gast die zo beschoten wordt je broer/vader is, die DENKT dat ie voor zijn vaderland vecht.

Dat 2e filmpje is wat dat betreft veel onduidelijker; je weet niet wat er beschoten wordt. Het zou een lanceerinrichting ofzo kunnen zijn. Het is ook gefilmd met een nachtcamera... Een beetje verstandig mens begeeft zich niet 's nachts buiten in een oorlogsgebied.
Freykling

Post by Freykling »

Als je aan het eind kijkt bij dat 2de filmpje zie je dat er iemand gewond uit de truck kruipt over de grond heen waarop 1 van die Apache-gasten zegt dat ie op de wagen daar vlak naast die gast moet schieten en tegelijkertijd ook op hem... :/
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Ja, maar daar is het vrijwel niet te beoordelen in hoeverre diegene (en de omgeving) nog een gevaar vormen; in het eerste geval (gezien de uitgelaten stemming) is er geen sprake van een "hostile situation"
DaFDu

Post by DaFDu »

Ach... dit soort dingen heb je in elke oorlog of ander geweldadig conflict... Helaas denken we dat we allemaal zo beschaaft zijn en een ander heeft 't altijd gedaan... menig mens zou sowiezo z'n kop in dat soort situatie's verliezen, hoe dat vervolgens uitpakt, wel dat weet je nooit...

Het probleem met Amerikanen is dan men denkt dat de hele wereld werkt zoals het werkt in de States. De meeste Amerikanen kunnen op een wereldbol nauwelijks wat terug vinden, behalve hun eigen land... nu is dat op zich ook niet zo vreemd, je moet niet vergeten dat wij Nederlanders ook niet alles weten, of soms zelfs beschamend weinig zelfs, van onze toekomstige partners in de EU.

Ik woon nu zelf in Bulgarije, hetgeen in zuid-oost europa (onder Roemenie, boven Turkije en Griekenland en naast Macedonie) ligt... Toch weten vele Nederlanders niet precies waar het ligt, of verwart men Bulgarije met bijvoorbeeld Roemenie. Toch is er een enorm verschil in Cultuur en Mentaliteit, zeker ook tussen Roemenen en Bulgaren.

uit eigen ervaring weet ik hoe lastig ht is een andere cultuur te begrijpen... wat voor mij in NL heel gewoon leek, is hier bijzonder of andersom... Je kan je dingen hier niet doen zoals je dat in NL deed... Dit is echter iets waar niemand echt bij stil staat... en ZEKER de Amerikanen niet, waarvoor voor hun vaak vanaf de grenzen van Amerika verder niks meer "bestaat"... Vaak bedoelen ze het niet slecht, maar omdat ze geen hol snappen van de wereld buiten de US, levert dit veel problemen op...

Niemand in Amerika leert op school iets over de wereld geschiedenis, behalve natuurlijk historische gebeurtenissen zoals de 2de wereld oorlog, waar overigens dan ook meer gefocused word op de rol van de Amerikanen daarin. Mochten ze echt wat van de wereld willen leren, dan moeten ze daarvoor specifiek vragen om de desbetreffende vakken in hun paket te krijgen, hetgeen vrijwel geen enkele Amerikaan doet.

Toch erg grappig, want de Amerikanen (behalve dan de indianen) zijn eigenlijk van origine afkomstig uit Europa en Afrika. Zo is New York geboudt door Nederlandse kolonisten, die het "nieuw amsterdam" noemden. Natuurlijk aasten ook Britten op dit stukkie land en ter verdediging hebben de Nederlanders een muur om hun Nederzetting gebouwd. Het huidige Wallstreet is daarnaar vernoemd. Ook tref je daar een wijk aan genaamd Harlem dat vernoemd was door de Nederlanders naar, hoe kan het ook anders, Haarlem. Nogsteeds zie je veel Nederlandse straatnamen in bepaalde wijken van New York. Een van de formalig presidenten had zelfs nederlandse voorouders... Overigens hebben de Britten (Ieren geloof ik om specifieker te zijn) de Nederlanders uit hun "Nieuw Amsterdam" gedondert en het erna "New York" genoemd, naar als ik mij goed herinner "Yorkshare".

D'r zijn overigens maar weinig Amerikanen die dit weten... wat precies aangeeft waar het om gaat, de Amerikanen snappen niet veel van de wereld en haar geschiedenis... Geen algemene scholing (geschiedenis leer ofzo) of uitgebreide nieuwsberichten van buiten Amerika...

In Irak treden de Amerikanen op zoals ze dat volgens hun cultuur en opvattingen zouden moeten doen, zonder er bij stil te staan dat zelfs een klein verschill al heel verkeerd uit kunnen pakken... Je kunt dus wel nagaan dat de ongepolijste ietswat lompe manier van doen van de Amerikanen zeker in een niet-westers land geheel verkeerd uitpakt...

Maargoed... genoeg geloei....
I'm just impersonating me...
Albinoraptor

Post by Albinoraptor »

Ik heb zelf een hekel aan Amerika, nou ja iig politiek Amerika. En ik geloof ook dat 50% van Amerikanen niet goed snik zijn.

Maar om nou uitspraken gaan doen over 2 korte filmpjes waar je niet de gehele achtergrond van weet, vind ik raar en zal ik dan ook niet doen.
Hachy

Post by Hachy »

Ik kan me altijd zo ergeren aan de generalisatie van amerikanen, oke die filmpjes en zeker de eerste dat is niet goed te praten maar om dan gelijk weer je mening over heel amerika te vellen gaat wel heel ver. Alleen het verschil tussen east en west is al ZO groot dat is gewoon appels met peren vergelijken. Nee beter nog, appel met peren vergelijken.

Een italiaan is toch ook geen fin 8)7

Daarnaast, er zijn echt een heleboel amerikanen die er net zo over denken als wij en de UN. Maar dat hoor/zie je als europeaan niet op TV dus dat maakt het des te dommer |:(
http://www.qsit.nl
Hachy

Post by Hachy »

Tom- I believe the way you present the 'shocking' video you have on your website is very irresponsible and inflammatory. The very fact that it is presented without amplifying remarks or background information, coupled with how you use 'execute' to describe the situation, illustrates how naive you are to military operations.

The current policy in Iraq is to SHOOT ON SIGHT ANYBODY emplacing IEDs....yes, those nasty little roadside bombs that have killed almost 200 of our service personnel. But of course, given the very OBVIOUS leftist slant of your website, it is apparent that you wouldn't see fit to report all the facts, choosing instead to attempt to use such media
to advance your faltering liberal agenda, rather than condemn a terrorist agenda. Where on your website do you report the assassinations by terrorists who only hope to get their country back up and running, or the indiscriminate bombings that kill innocent, non-combatant Iraqis?

Forget the fact that we have build hundreds of schools, enabled democracy, re-energized the Iraqi economy, or that Saddam killed tens of thousands of people (to name a few). According to your website, a day doesn't go by when we aren't killing Afghani children or conspiring with the Israelis to take over the world.
Zie ook de rest van de reacties onder de eerste video.
http://www.qsit.nl
Z-Rex

Post by Z-Rex »

Hachy wrote:(...)
Een italiaan is toch ook geen fin 8)7
(...) |:(
Goed gezegd Hachy!

Hmm... Nu zit ik hier in de VS en zou ik toch iets verstandigs hierover moeten kunnen zeggen. Laat ik het erbij houden dat toen ik de filmpjes bekeek, mijn Amerikaanse huisgenoot meekeek en er net zo over dacht als ik.

--> :r
DKasemier

Post by DKasemier »

dat 2e filmpje is op zich wel logisch, vrij grote kans dat die gasten op de grond anti air geschut hebben...

dan kun je ze beter uitschakelen toch? zij moeten zo nodig voor saddam vechten..

inmiddels zijn er voilgens mij al net zoveel of misschien wel meer amerikanen gedood daar...
It rocks... It's a rock...
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Ach, als je bekijkt dat de eerste golfoorlog aan 100.000 iraki's het leven heeft gekost, en aan 75 Amerikanen, dan vind ik het allemaal een beetje overdreven opgezet.

Als de Amerikanen 76 man hadden gestuurd hadden ze het blijkbaar nog steeds gewonnen.

[edit]
:X DKasemier; ik zou als ik jou was toch even wat meer background info opzoeken over Irak, het volk daar, Saddam en de Golfoorlogen (beide).
DaFDu

Post by DaFDu »

Hachy wrote:Ik kan me altijd zo ergeren aan de generalisatie van amerikanen, oke die filmpjes en zeker de eerste dat is niet goed te praten maar om dan gelijk weer je mening over heel amerika te vellen gaat wel heel ver. Alleen het verschil tussen east en west is al ZO groot dat is gewoon appels met peren vergelijken. Nee beter nog, appel met peren vergelijken.
Tuurlijk is generalizeren niet goed, maar naast dat mensen eigen normen, waarden en een eigen belevingswereld hebben, word een groot deel van je denken (en doen) gevormt door de mensen om je heen. Daardoor heb je als inwoner van een land over het algemeen veel meer gemeen met je medelandgenoten. Dit is logisch en op zich niks verkeerds mee... Op zich is dus een "positieve generalizatie" niet verkeerd. Als je de algemene normen en waarden of belevenswereld vervolgens op het individu toepast moet je echter wel oppassen, aangezien er altijd uitzonderingen zijn...

Texanen zijn bijvoorbeeld zeg maar de Friezen van Amerika (onafhankelijkheids drift, eigen vlag etc..) ... En vanzelfsprekend is een east coast en west coast Amerikaan anders... je kan dit zelfs zien in muziekstromingen zoals jazz en hiphop. Toch is het verschil tussen en east coast en west coast Amerikaan ziet zo groot als bijvoorbeeld tussen een Nederlander en een Bulgaar. De Amerikaanse cultuur is meer samengesmolten, waardoor de verschillen kleiner zijn dan wat in Europa het geval is. Daarom is het ook verleidelijker om Amerikanen op 1 hoop te gooien, en voor bepaalde gedragsvormen ook enigsinds terecht...

Wat ik ook al eerder schreef is het op zich ook niet vreemd dat het grootste deel van de Amerikanen niet veel van de wereld snapt... Zoals ik dus schreef weten wij Nederlanders ook niet zoveel van bijv. Oost Europeanen en wat wij weten is vaak gebazeerd op vooroordelen, soms zelfs nog afkomstig uit de koude oorlogstijd.

In Bulgarije heb ik veel gesproken met hier wonende en werkende Amerikanen. Van allen kwam 1 ding HEEL DUIDELIJK naar voren en dat is dat ze GEEN IDEE hadden dat het hier zo anders is als in de States. Ik heb zelf als European al veel moeite gehad in het begin om mijn "manier van doen" aan te passen, terwijl ik een heel flexibel persoon ben (al zeg ik het zelf)... Je kan namelijk in Bulgarije je dingen niet zo doen als je gewent was in Nederland, daar kom je namelijk nergens mee... Vanzelfsprekend is dat ook andersom zo.

Tijdens 1 van de vele discussie's over wereld politiek en culturen kwamen de Amerikanen er zelf mee hoe verschrikkelijk weinig ze van andere culturen en landen weten en dat over een afstand van 2000 Km in Europa je al in een totaal verschillende cultuur kan zitten, iets wat veel minder duidelijk voelbaar is in de VS. Sinds ze hier wonen en werken, hebben ze ook ontdenkt dat hun manier van denken en doen soms zonder dat ze daar erg in hebben, geheel verkeerd over kan komen...

Zolang er veel Amerikanen zijn (die ook nog eens in de politiek zitten) die vinden dat zij de meest ontwikkelde beschaving zijn en dus als moraal-ridders de wereld moeten "veroveren" zal dit beeld van de Amerikanen ook niet verdwijnen. Clinton was iemand die dit begreep, hij had meer een kijk op de wereld als "wereldburger" dan bijv. Bush, die een rasechte Texaan is (vergelijkbaar met een Fries) en dus super trots is op z'n eigen normen en waarden en cultuur en dus ook vind dat iedereen er zo over zou moeten denken.

Nu is er niks mis mee op trots te zijn op je cultuur of je mede-inwonens, zolang dit niet leid tot 'tunnelvisie" of "Ezeltje prik", hetgeen helaas onder Bush wel zo is. Je kan de gemiddelde Amerikaan niet verwijten dat de leiders geen flauw benul hebben van hoe de werled draait. Eens dacht men dat alles om de Aarde draaide (i.p.v. om de zon) en nu denkt Bush en zijn volgelingen dat alles om Amerika draait (of zou moeten draaien).

Overigens is Amerika al lang niet meer het land van de "onbegrenste mogelijkheden". Bush en z'n "moraalridders" willen indien mogelijk zelfs de grondwet veranderen als iets naar hun zin (zoals bijv. het homo huwelijk) iets niet bevalt.

Veel TV zenders, zoals bijv. FOX News passen ook een (lichte) vorm van sensuur toe, zoals bijv. ook tijdens de 2de golfoorlog. Op Fox news zagen de Amerikanen geen lichamen van hun eigen overleden soldaten omdat dit de "moraal van de soldaten" zou kunnen aantasten... JA DAG! Niet de moraal van de soldaten, die weten de risico's van hun werk, maar de moraal van de gemiddelde Amerikaan thuis... daar ging het om... Mij zie je ook nooit naar CNN en zeker geen FOX kijken, geef mij dan nog liever Sky News (Brits) of BBC World ... da was nog enigsinds onafhankelijk tijdens de oorlog.

Nee, ik hop van harte dat Bush niet herkozen word en dat bijv. Kerry daar komt te zitten, die snapt in iedergeval wat meer van de wereld. Nogmaals, wat de Amerikanen in de VS doen kan me geen hol schelen, maar op het internationale "speelveld" zou het hun sieren ietswat gas terug te nemen. Tenslotte hoe harder je een andere cultuur probeerd aan te passen, deste harden mensen van die cultuur zullen tegenwerken. Daar kunnen we als nederlanders genoeg info voor opvissen uit ons koloniale verlenden nietwaar?

Vergeet overigens niet dat de VS niet zo heel erg oud is... in verhouding tot vele andere culturen zijn ze zelfs nog piep jong en hebben dus nog veel te leren. Amerikanen weten bijvoorbeeld ook niet hoe het is om masale bombardementen (zoals tijdens de 2de wereldoorlog) op je eigen steden te hebben... Daarom is, ontdanks dat de aanslagen op de 11de barbaars waren, op zich zo'n paar duizend doden en een paar ingestorte gebouwen niks in vergelijking tot bombardementen op steden als London of bijvoorbeeld Dresden of zelfs Rotterdam tijdens de 2de wereldoorlog. In zulke bombardementen was er veel meer "distruction" ... maar wij als europeanen hebben door schade en schande daavan geleerd, de Amerikaanse bevolking beginnen nu pas aan dat proces ...

Ze beginnen nu te ontdekken dat de wereld niet zo is als de VS ... Nu was men nog verontwaardigt door de totaal verschillende opvatting over Irak van bijv. Frankrijk en Duitsland. Nu beginnen meer en meer Amerikanen door te krijgen dat Amerika wel groot is, maar dat dat niks zegt over de rest van de wereld...

Maargoed...
Hachy wrote: Een italiaan is toch ook geen fin 8)7
Dat lijkt mij een correcte analyse :) Wist je overigens dat de Hongaren en Finnen wel meer met elkaar gelijk hebben? Hun taal stamt van de zelfde taalgroep af. Heel apart omdat er zo'n afstand tussen ligt (in km). Net zoals Nederlands en Duits Germaanse talen zijn en bijv. Bulgarije, Macedonie, Servie, maar ok bijv. Slowakije en Tsjechie en vanzelfsprekend Rusland tot de Slavische talen behoren.
Hachy wrote:Daarnaast, er zijn echt een heleboel amerikanen die er net zo over denken als wij en de UN. Maar dat hoor/zie je als europeaan niet op TV dus dat maakt het des te dommer |:(
O zeker, maar dat zijn dan vaak de amerikanen die iets verder kijken dan hun neus lang is of op 1 of andere manier iets met het buienland te maken hebben (gehad), zelf of via hun oudes... Neem de presidentskandidaat Kerry, die heeft in 4 verschillende landen in Europa gewoont toen zijn vader diplomaat was. Ook buisiness lui weten vaak beter hoe 't in de rest van de wereld vergaat... Het feit is echter wel dat deze groep Amrikanen vele malen kleiner is dan de rest... Dit komt ook omdat het nieuws in de VS voor het grootste gedeelte over de VS zelf gaat (op zich logisch, er gebeurt in de VS al genoeg nieuws om elke avond te vullen) en niet over de rest van de wereld. De Media is deels verantwoordelijk voor het ontbreken van "de andere kant van de medaille" tijdens conflicten en zelfs in het allerdaagse leven...

Maargoed... genoeg geloei...
I'm just impersonating me...
Z-Rex

Post by Z-Rex »

Het gaat echt helemaal de verkeerde kant op. Laat duidelijk zijn dat ik erg op tegen ben wat in de gelinkte filmpjes gebeurt, maar lees dit eens:

http://seattletimes.nwsource.com/html/n ... aq010.html

Daar gaat mijn nekhaar wel even van overeind staan....
Helaas is het nog steeds maar een groep in het land en kun je zeker niet generaliseren...

:/
Post Reply