Tweaken chello modem, reset datagebruik

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
GAEvakYD

Tweaken chello modem, reset datagebruik

Post by GAEvakYD »

Hoi,

Zoals jullie in het andere chello draadje hebben kunnen lezen is chello druk bezig met controleren op datalimieten. Omdat ik een nieuwe modem heb (terratec) kunnen ze mijn modem uitlezen om te kijken hoeveel ik gedownload heb. Chello noemt het Fair Use Polici, maar onderrtussen heb je wel een limiet van 50. Als je daar overheen gaat knijpen ze voor een maand, zodat je maar 5 - 15 kb haalt.

Omdat ik een filmfreak ben en veel dvdr download ga ik makkelijk over die limieten heen. Nou zit ik te denken of er geen manier zou zijn om die teller te resetten in de modem. Dat ding heeft gewoon een IP adres en is blijkbaar gewoon te benaderen met 1 of ander default ww.

Heeft iemand ervaring of gelezen over hoe je dit het beste kan aanpakken. Het mooist zou zijn dat je zelf een klein tootlje kan maken die eens per dag je limiet bijwerkt. Het is natuurlijk erg verdacht als ik opeens 0 MB per maand heb ipv 60-70GB.
fabian

Post by fabian »

Hoe zou dit bij ADSL geregeld zijn ? Gaan ze dan ook iets uitlezen in mijn ADSL modem ?

Aangezien die modem mijn eigendom is kan ik hem zelf configureren.

Zou er soms iets bij de internet provider (bijv. Wanadoo) bijgehouden worden wat je dataverkeer is ?
Grt Fabian
Hemz

Post by Hemz »

Ik heb een motorola... Volgens mij zijn dezen ook uit te lezen toch?
Laurindra

Post by Laurindra »

We hebben op het werk een testopstelling van UPC staan, zij het dat het gaat over gedateerde modems (LANCity modems). Deze testopstelling is een kleine versie van een compleet kabelmodemnetwerk. Doel van deze opstelling is om de headend controllers te kunnen beoordelen op functioneren. Met deze opstelling heb ik mij bezig gehouden, en hierbij is het 1 en ander aardig duidelijk geworden betreffende de werking van het kabelmodem.
Er zijn diverse gegevens die je kunt uitlezen uit het modem. De LANCity modems gaven toegang tot onder andere het datagebruik, de maximale datadoorvoer, uptime en nog wat andere zaken. Verder kunnen zij enkele van deze parameters op afstand instellen.

Deze gegevens zijn alleen uit te lezen vanaf de coaxzijde en niet vanaf de gebruikerszijde. Dit uit veiligheidsoverwegingen, zodat de gebruiker niet kan knoeien met het modem.
madman
2nd Admin

Post by madman »

En wat moet er dan aan het andere eind van die Coax kabel? Misschien is zo'n ding zelf te maken, het liefst als een soort module die je er tussen kan zetten en dan via een RS232 poort kan benaderen of zo..
GAEvakYD

Post by GAEvakYD »

Dammm dat is wel balen. Kun je ook niet via de ethernetkaart inlogggen of zo?. Als ik dan het register weet waar het datagebruik zit dan kan ik dat register gewoon aanpassen.

Er waren toen toch ook van die uncap tooltjes die die begrenzing eruit haalden>?.
Laurindra

Post by Laurindra »

Wij hebben er zo'n headend controller voor. Denk niet dat het makkelijk is om zoiets na te bouwen.
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Als het goed is moet je als je al in het modem zit van de ethernet kant de lokale coax interface ook benaderen...

Maar dat is de theorie...
Laurindra

Post by Laurindra »

De coax zijde is wat dit betreft volledig transparant. Ik weet niet hoe het transportprotocol heet, maar het gebeurt met quantummodulatie op 2 frequentieparen. Deze frequenties kunnen de aanbieders zelf kiezen. Testopstelling van ons was representatief voor de omgeving Zutphen. Hier zit de upload op 17 of op 24 MHZ, en de download op 170 of 257MHz.
Op dit transportprotocol wordt IP verkeer geplaatst. Met behulp van een BOOTP servertje worden IP'tjes toegekend aan de coax zijdes van de modems en de headend controllers. Daarna wordt met TFTP een bestandje gestuurd naar de modems. In dit MD5 bestandje staan de diverse gegevens voor het instellen van de modem (onder andere de toegestand upload/download snelheid). Aan de hand van het MAC adres van de modem kan de TFTP server zien wat voor abonnement de klant heeft afgesloten, en stuurt hem daarbij het goede MD5 bestand toegestuurd, waarop de modem zich instelt.

Daarna wordt het ethernet verkeer weer geplaatst op de IP layer die nu gecreeerd is. Daarna wordt het verhaal bekend. IP'tjes worden uitgedeeld aan de PC van de klant, WWW komt beschikbaar, enz, enz.

Voor de klant is de coax verbinding transparant. Het lijkt alsof er een virtuele UTP kabel ligt naar het headend station. En omdat deze transparant is, kun je ook niet knoeien met het dataverkeer op de coax kabel.

[addon]Zojuist schoot me ff te binnen. Op onze testserver draait linux, en voor het ophalen van de diverse data uit de modems werden scriptjes gebruikt. Deze scriptjes stonde vol met SNMPWALK en SNMPGET commando's. Ik zag ook heel vaak een parameter met 'picard' voorbij komen. Misschien dat dit een soort wachtwoord is? Iemand die hier dan wat mee kan?[/addon]
madman
2nd Admin

Post by madman »

Ik weet niet of u bekend bent met het OSI model, maar IP lig boven op Ethernet...
Laurindra

Post by Laurindra »

Yep. Hier dus niet. 't is dus van boven naar beneden: TCP>IP laag internet>Ethernet>IP laag coax>onbekend protocol.

Ethernet wordt hier niet als transportlaag gebruikt. En het instellen en uitlezen van de modems gebeurt dus op de IP-coax laag.
madman
2nd Admin

Post by madman »

Ze tunnelen over het netwerk van de modem het internet.. Ik heb trouwens iemand gesproken die bij Chello heeft gewerkt en die zegt dat het niet mogelijk is om dit soort dingen te done. In het verleden is het idd wel gebeurt, met name met de lancity modems. Maar deze zijn inmiddels redelijk zeldzaam geworden. Voor de andere modems is het vrijwel onmogelijk.. :(
Post Reply