Moederbord kapot?

Helpdesk & Vraag/Aanbod
Post Reply
Marshal

Moederbord kapot?

Post by Marshal »

Na vandaag mijn PC te hebben herstart is er weinig leven meer in te bekennen.

Zodra ik de PC opstart blijft die hangen op:

1) CPU, gaat een soort brandweer alarm af en daarna niets
2) Geheugen komt af en toe niet door de memory test (dit geprobeerd met een geheugen van 256Mb en een van 512Mb.
3) Videokaart wordt soms niet gevonden (dit geprobeerd met twee verschillende videokaarten een Ati 8500 en een ati 9600)
4) Harddisk. Heel soms start W2000 wel op maar dan loopt alles na een minuut afzo volledig vast.

Ligt dit nu allemaal een een defect moederbord? En kan een moederbord zomaar kapot gaan?
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
seiko

Post by seiko »

Ja hoor moederbord kan zomaar kapot gaan :D
Zelf ook ondervonden..

Maar ik hoop niet dat je Moederbord ook meteen andere hardware heeft mee getrokken in de dood....
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Klinkt als gaar mobo.

En ja, ook mobo's gaan net als alle andere elektronische zaken ook eens kapot.

Je kan ter test nog even de meest recente bios-firmware installeren en de boel resetten, maar ik denk niet dat dat helpt.
Marshal

Post by Marshal »

Vandaag nog wat verder op onderzoek gegaan en een van de 10 connectors van de ATX stekker bleek te zijn verschroeid.

Gelukkig is het hier bij geblven. CPU, Geheugen en Videokaart nog in een andere systeem getest en die werken nog goed gelukkig. :)
GAEvakYD

Post by GAEvakYD »

Je gaat me zeker vertellen dat je een enermax voeding had. Ik had namelijk hetzelfde probleem een jaar geleden. Ik dacht een perfecte voeding gekocht te hebben kreeg ik dat. De conenctor op je mobo verschroeiit niet zomaar namelijk. Dacht dat het die +5v kant was waar teveel spanning op kwam. Ik raad je sowiso aan ook een andere voeding te nemen, anders ben je met je nieuwe mobo zo weer aan de beurt.
Liquid_Lizard

Post by Liquid_Lizard »

Het belang van een 'goede' (lees: dure) voeding word veelal overschat, ik heb altijd el-cheapo voedingen gehad, nooit geen problemen mee.

Toen mijn PC (oude mobo) niet meer wilde opstarten werd er gezegd dat het niet aan mijn mobo, maar waarschijnlijk aan mijn voeding lag, 250 Watt zou te weinig zijn... mijn mobo was gewoon kapot en nu draait het systeem perfect op dezelfde voeding.
madman
2nd Admin

Post by madman »

Feit blijft dat b-merk voedingen vaak instabiele spaningen afleveren. Omdat er veel gevoelige apparatuur in een pc zit kan het systeem hierdoor instabiel worden of erger, stuk gaan.
GAEvakYD

Post by GAEvakYD »

Klopt madmann heeft volkomen gelijk. Als je zo'n qtek voeding van 30 euro hebt en je gaat zijn uitgang lijnen vergelijk met een dure enermax dan zal je verbaast staan. De lijnen mogen maximaal 2-3 procent van de specs afwijken. Dat gaat je nooit lukken met je qtek voeding die zit eerder op 8-9% (als je gelukt hebt).

Je kunt dit bijv zien met asus probe en andere tools.
Marshal

Post by Marshal »

Wat het merk van de voeding is staat er niet op. Het zal dus wel geen A-merk geweest zijn. Er staat wel op dat die voor P4 geschikt is :)

Gelukkig is het bij een kapot moederbord gebleven, want ik moet er toch niet aan denken dat ik al m'n data kwijt zou zijn.
Post Reply