[Vraagbaak] Upgraden van een computer.

Helpdesk & Vraag/Aanbod
dwaas

[Vraagbaak] Upgraden van een computer.

Post by dwaas »

Ik ben van plan mijn computer een upgrade supreme te geven.

- valt een processor simpel te vervangen
(in de zin van eruit trekken en een betere er in duwen?)

- heeft het morele bezwaren als ik 2 harddisks op 1 computer laat draaien
- heb ik hiervoor iets extra's nodig
(koelers of wat dan ook)

- extra geheugen; valt dat er zo in te duwen en klaar is [s]kees[/s] jerry

- moet ik bij een betere videokaart alleen letten op het aantal mb's?
- zo niet waar moet ik dan op letten

(er van uit gaande dat ik natuurlijk niet het beste van het beste en het nieuwste van het nieuwste eis)

- hebben jullie eventueel makkelijke sites

graag sites die 1 van de volgende eigenschappen bezitten.. persoonlijke ervaringen ook welkom
- snelle levering
- goedkoop
- weinig bezorgkosten
- betrouwbaar

Fill me in plz..
[color=black]"Let the fires of battle temper my soul: I am a Lion!" - Ikoma Tsanuri[/color]
Laurindra

Post by Laurindra »

Ik heb geen ervaring met Pentium, maar ben uitsluitend AMD gebaseerd. Dit zijn mijn ervaringen van de laatste upgrade.

Een processor vervangen is tegenwoordig niet meer zo moeilijk om te vervangen. Wel moet je er goed op letten of je huidige (of je nieuwe) moederbord die processor wel ondersteund. Goed nakijken/navragen dus. En ff in de handleiding kijken of je nog jumper(s) moet verzetten.
Verder douw je zo'n CeePeeUutje er niet in, maar doe je de ZIF socket met een hendeltje open, leg je de CPU erin en druk je het hendeltje weer in de oude positie. Vervolgens *douw* je er een koeler op.
De laatste upgrade die ik heb uitgevoerd was ik bang dat met het plaatsen van de koeler mijn moederbord door midden zou breken. $^%$^ wat gaat dat zwaar zeg. Hebben meer mensen hier problemen mee?
Eindelijk alles op de plek. PC aanzetten en installeren maar. Snelheid viel me heel erg tegen. Vooral toen ik mijn koetje ging benchmarken. Bleek dat er een jumpertje op het moederbord nog niet goed stond. Omdat het moederbord ook nog Duron CPU's ondersteunde stond van fabriekswege de FSB op 100MHz. Jumpertje verzet en de gewenste FSB voor de CPU werd automatisch ingesteld.
Moraal: RTFM van je moederbord om te kijken of je alle jumpers wel goed hebt staan.

Geheugen: Vele types tegenwoordig. Bij nieuwe moederborden is het praktisch allemaal DDR 168 pins. (Uitzonderingen daargelaten). Let erop dat je je geheugen afstemt op de FSB die je gebruikt. FSB = 266MHz? gebruik dan 266MHz geheugen (PC2100). 333MHZ = PC2700 en 400MHz. Je kunt overwegen om geheugen te nemen wat een stap sneller is, zodat je bij een evt CPU upgrade niet je geheugen hoeft te vervangen.
Lagere FSB kan in enkele gevallen ook, maar is niet aan te raden vanwege perfomance verlies.
Bij het uitbreiden van bestaand geheugen het liefst hetzelfde merk geheugen gebruiken. Soms komt het voor dat twee geheugenmodules van verschillende merken conflicten kunnen geven. Verder goed opletten wat voor types geheugen het moederbord ondersteund en in wat voor aantal die geheugens worden ondersteund. Als een moederbord 3 bankjes bevat, betekend niet dat je lukraak 3x 1024MB PC400 geheugen kunt plaatsen. Integendeel. Again: RTFM van het moederbord.

HD: TUURLIJK. een systeem met slechts 1 fysieke harde schijf is vaak wat trager in het gebruik. Verspreid de data-aanvragen over meerdere harde schijven (Beter gezegd, verdelen over meerdere aparte lees/schrijfkoppen). Scheelt enorm.
Een hele mooie verdeling zou zijn: 1 fysieke harde schijf voor je systeem, 1 fysieke harde schijf voor je games, 1 fysieke harde schijf voor je swap file, en 1 fysieke harde schijf voor je gesharede zooi. (fysieke harde schijf is dus wat anders als een partitie)
Zodra je slim gebruikt maakt van meerdere fysieke harde schijven kan dat een hoop zaken enorm sneller maken.
Voorbeeld: Videobewerken: Zodra je een filmpje hebt gemonteerd vanuit verschillende fragmenten, en je wilt het uiteindelijke resultaat uitvoeren naar een AVI o.i.d., zorg er dan voor dat alle fragmentjes op 1 harde schijf staan, en dat je outputfile op een andere harde schijf terecht komt. Snelheid gegarandeerd (Tenzij er flink gerekend moet worden, maar dan zijn andere componenten de vertragende factor)

Videokaart: Hmm, weinig ervaringen hiermee. Persoonlijke mening: De videokaartenmarkt is op dit moment behoorlijk messed-up. Iemand anders die hier wat meer over kan zeggen?

Verder heb ik goeie ervaringen met http://www.informatique.nl, maar mocht er een webwinkel in jou buurt zitten, neem dan daar de zooi af.
1. Omdat je dan je spullen kunt afhalen. Scheelt verzendkosten.
2. Veel belangrijker: Als er iets niet goed is (Garantiegevalletjes ofzo) dan kun je *persoonlijk* met je spullen langs gaan. Opsturen is vaak een drama en kost je nog geld ook nog.

my 2 cents
seiko

Post by seiko »

Wat wil juh per product max betalen... hoeveel wl juh ervoor uit trekken... ook een leuke rchtlijn
dwaas

Post by dwaas »

</edit>

ik had een config gepost zonder videokaart erbij
[color=black]"Let the fires of battle temper my soul: I am a Lion!" - Ikoma Tsanuri[/color]
dwaas

Post by dwaas »

Image

something like this??
Laurindra

Post by Laurindra »

XP2600+ is volgens mij een Barton core. Die draait toch op 333MHz FSB? Waarom heb je dan 266MHz geheugen?
dwaas

Post by dwaas »

WhoCares wrote:XP2600+ is volgens mij een Barton core. Die draait toch op 333MHz FSB? Waarom heb je dan 266MHz geheugen?
omdat ik er geen verstand van heb..

als ik dat geheugen zou aanpassen zou het dan een leuke bak zijn om alleen op te gamen en zo nu en dan wat op te werken met programma's ?
Laurindra

Post by Laurindra »

Lijkt mij een leuk bakkie. Kheb zelf ook een XP2600+ met 512MB DDR. Alleen mijn videokaart is een 9100 i.p.v. een 9500. (De jouwe is dus een snellere) Kun je Generals en UT2003 vloeiend op spelen.
dwaas

Post by dwaas »

WhoCares wrote:Lijkt mij een leuk bakkie. Kheb zelf ook een XP2600+ met 512MB DDR. Alleen mijn videokaart is een 9100 i.p.v. een 9500. (De jouwe is dus een snellere) Kun je Generals en UT2003 vloeiend op spelen.
nice.. dit helpt me te beslissen :)

je had gelijk over het geheugen.. voor de aanpsssing ben ik 4 euro extra kwijt :)
Oban

Post by Oban »

Ik zou toch voor een Nforce2 (ultra) moederboard gaan. Dan kun je genieten van dual mem snelheid (volgens mij alleen op de Nforce2 chipset). Dus in plaats van 1 reep, twee reepjes. Net iets sneller dan 1 reepje . Dus tweemaal 256Mb PC2700 of vetter 2* 512 Mb PC2700 ( natuurlijk mag het ook meer zijn dan 333 Mhz.... handig voor OC-en).

Qua videokaart ook géén flauw idee. Ik gebruik zelf een Ati 9500 Pro kaart (dit is de voorloper van de nu actuele 9700 Pro).
I put my faith in god and my trust in you
Now there's nothing more fucked up I could do
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Inderdaad; wat Oban al zegt over die NForce2...

Maar kies er dan één die ook al 400Mhz FSB ondersteunt; dan kun je waarschijnlijk later vrij goedkoop een nog snellere processor met 400Mhz FSB erop prikken. Investeren in een goed mainboard is nooit weg voor de toekomst!

(heb bijv pas nog met kunst en vliegwerk een AMD2000+ gemaakt van een Duron 900 op een KT133 chipset ASUS board... is dan wel niet optimaal meer met die geheugensnelheden enzo, maar tis toch zeer goedkoop een hoop extra power! Duron900 upgrade naar 2000+ voor €69,=)
dwaas

Post by dwaas »

Image

besteld.. zal me benieuwen hoe lang ze erover doen om te leveren
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Dus toch voor een VIA KT600 Chipset gegaan :) Kwa performance zou dat inderdaad ook prima moeten gaan, maar ik denk dat IK toch een NForce2 bord had gehaald...
seiko

Post by seiko »

heey dwaas.. wat doe juh met juh oude pc (A) kan ik hem een keer van juh lenen (A) voor een week dan kan ik mijn pc ff weg brengen voor onderzoek ;)
dwaas

Post by dwaas »

Floppus wrote:Dus toch voor een VIA KT600 Chipset gegaan :) Kwa performance zou dat inderdaad ook prima moeten gaan, maar ik denk dat IK toch een NForce2 bord had gehaald...
nforce2 bord behoorde niet tot de mogelijkheden.. anders had ik het zeer zeker overwogen :)
dwaas

Post by dwaas »

seiko wrote:heey dwaas.. wat doe juh met juh oude pc (A) kan ik hem een keer van juh lenen (A) voor een week dan kan ik mijn pc ff weg brengen voor onderzoek ;)
hoe bedoel je oude pc? er is niets ouds aan mijn 1700+xp athlonnetje :Y)

die hou ik om op te surfen/downloaden/uploaden/whatever.. dat nieuwe systeempje is voor gamez only 8)

een luxe probleem.. i know :+

dus je kunt nietz lenen :) dat gaat chatten in het internetcafe worden voor je }) of wachten tot de 19de.. kunnen we weer op school internetten :P
dwaas

Post by dwaas »

maandag zou ik m al krijgen.. mits het moederbord niet zo nieuw zou zijn..(moet nog geleverd worden ofzo) dus nu krijg ik m woensdag pas..

werd me nog verteld dat ik een redelijk luxe geluidskaart gekocht had.. waarom ik dan een lullig speakersetje erbij nam :o
seiko

Post by seiko »

ik breng woensdag me pc weg :P komt dus mooi uit ;) kan jij wel juh pc een weekjuh missen ;)
dwaas

Post by dwaas »

no way dude
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Persoonlijk zeg ik: Geen KT400(a)/KT600 chipset mobo halen.
Veel probs en performance issues.

Gewoon een nforce2 mobo met 333fsb is prima, icm een 2600+ je (prijstechnisch erg verantwoord).

Draai zelf op een Epox 8RDA+, superstabiel en snel mobo, zonder al teveel fratsen :)
Helaas is er geen nforce2 variant zonder onboard audio en die rotzooi, dat is het enige nadeel wat ik kon ontdekken.
seiko

Post by seiko »

maar dat kan juh uitzetten met juh bios :P
dwaas

Post by dwaas »

het computertje moet morgen geleverd worden .. :o
seiko

Post by seiko »

en de mijne word weg gebracht :P
dwaas

Post by dwaas »

niet geleverd.. morgen ff bellen,, stelletje aarzen daar bij mycom
seiko

Post by seiko »

mijne is mooi weg gebracht en ga er morgen ff langs :)
Post Reply