'Towards The TeraByte'. Mission Complete.

De Chatroom
Laurindra

'Towards The TeraByte'. Mission Complete.

Post by Laurindra »

Voormalige situatie Sweex Xenon systeemkast:
4x5.25 bays
8x 3.5 bay (Geen ruimte tussen elke bay zodat de schijven nauwelijks koeling hadden.

Geen foto's beschikbaar (M'n collega met digicam was niet op tijd)

Operatie parameters:
Verwijderen van 2x 5.25 bays en daardoor meer ruimte te maken voor de harde schijven. Creëren van tenminste 9 HD plekken met onderlinge tussenruimte voor betere koeling.

Resultaat tot dusver. Alleen met de drivebays gevuld: Alle schijven zijn Maxtor DiamondMax plus 9 7200RPM 8MB schijven (1x120 en 8x200). Bovenin een DVD rom en DVD-RW:
ImageImageImageImage

Verwijderd uit de casing:
Image

Hier komen straks verticaal geplaatst 3 stuks 80mm fans.
ImageImage

En zo ziet de kast er gevuld uit. Systeem is weer operationeel, zij het dat de fans tijdelijk zijn geplaatst met behulp van wat tie-wraps.
ImageImageImageImage

Bruto storage: 1x120 + 8x200 = 1720 GB (GB = 1.000.000.000 bytes)
Netto storage: 1x114,5GiB + 2x (3x189.9GiB) = 1253.9GiB = 1.22 TiB
Gi = 2^30 = 1.073.741.824 , Ti = 2^40 = 1.099.511.627.776

De enige 120GB zit aangesloten op het moederbord en dient als systeemschijf.
De 8x200 gig schijven zitten op 2 stuks Promise SX4000 4kanaals hardware-RAID5 PCI kaarten met ieders een 256MB PC133 DIMM als cachegeheugen.

Verder zijn de 2 voedingen (450W en 300W) vervangen door 1x 650Watt Q-tec voeding.

Heb m'n systeemkast ook nog ff op de weegschaal gezet. Kale systeemkast komt op nog geen kilogram. Gevuld weegt ie nu 17 kilo.
Last edited by Laurindra on 25 Jan 2005, 22:16, edited 2 times in total.
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

/me meldt Whocares aan voor een Guiness Book of Records vermelding voor de grootste pr0n collectie op één PC :P
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

Vet :D Kan je tenminste nog eens wat leechen ;)

Heb je benchmarks of iets?
Laurindra

Post by Laurindra »

Benchmarks heb ik niet meer omdat die gigantisch tegenvielen. Achteraf bleek ook dat ie in de praktijk sneller is dan de benchmarks aangaven.

Maar ik zal binnenkort weer eens een benchmarkje draaien.
Marshal

Post by Marshal »

Ziet er strak uit die 9 harddisk boven elkaar ^:^
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
HobbeS

Post by HobbeS »

9 HD's in 1 kast! En dan ligt er nog 1tje naast ook nog... Puik werk!
[url=http://www.heinoken.nl/proxy/stats/index.html]Team Heinoken[/url] Flusht naar u toe deze zomer!
Kijk een keer op [url=http://www.heinoken.nl]Heinoken[/url] voor uitgaansfoto's & het bruisende leven rond Heino..
madman
2nd Admin

Post by madman »

Heb je je 13e maand al binnen of zo :D Vet kastje !!
Libido78
Global MOD

Post by Libido78 »

nice job whocares
[url=http://www.smokingbarrels.nl]de Smoking Barrels[/url]
[img:350:50]http://libido78.bvdserver.com/lucky2.jpg[/img]
mischabuys

Post by mischabuys »

Dit is echt ziek ^:^
Jojo

Post by Jojo »

gewoon: 'netjes' :D
Check me blog @ http://www.johandijkstra.com
SnippeS

Post by SnippeS »

omg ^:^ ^:^ :o
Laurindra

Post by Laurindra »

HobbeS wrote:9 HD's in 1 kast! En dan ligt er nog 1tje naast ook nog... Puik werk!
Die '1tje' is een defecte schijf die ik heb gebruikt om het spul mee af te tekenen en in te passen. Hoort dus niet bij de collectie.
mischabuys

Post by mischabuys »

Waarom ga je er niet mij terug het is toch een maxtor dat is toch drie jaar garatie :?
Laurindra

Post by Laurindra »

En hier dus de verschrikkelijk belabberde om-je-voor-te-schamen benchmarkresultaten die de werkelijke perfomance totaal niet naar buiten laten komen.
Image
Image

Op diverse LAN parties heeft die ene RAID kaart zich al uitermate goed bewezen. Als ik met 20 MByte/sec aan het uppen ben kan ik gewoon een potje Generals gaan doen. Of meedoen met UT.
Laat de last nu straks over 2 RAID kaarten verdeeld zijn. Kan er alleen maar beter op worden.
therobber

Post by therobber »

Netjes hoor,
had al eerder zo'n chieftec dragon kast gezien met 20 x 72 gb scsi schijven dat was ook wel spectaculair.

ik heb 4 disken in m'n pc zitten en 6 in m'n server alleen niet zo groot :(
Grtzzz
Rob

http://www.getztuning.nl
Skullbv

Post by Skullbv »

Ziet er goed uit!!!
[img:450:34]http://miniprofile.xfire.com/bg/bg/type/2/skullbv.png[/img]
JJapie
General MOD

Post by JJapie »

WhoCares wrote:En hier dus de verschrikkelijk belabberde om-je-voor-te-schamen benchmarkresultaten die de werkelijke perfomance totaal niet naar buiten laten komen.

Op diverse LAN parties heeft die ene RAID kaart zich al uitermate goed bewezen. Als ik met 20 MByte/sec aan het uppen ben kan ik gewoon een potje Generals gaan doen. Of meedoen met UT.
Laat de last nu straks over 2 RAID kaarten verdeeld zijn. Kan er alleen maar beter op worden.
Die benchmarks zijn inderdaad weinig bijzonder :'(
Libido78
Global MOD

Post by Libido78 »

Toch jammer dat het voornamelijkvoor die ASCI-pr0n is ;)
[url=http://www.smokingbarrels.nl]de Smoking Barrels[/url]
[img:350:50]http://libido78.bvdserver.com/lucky2.jpg[/img]
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Nice gemod Gerrit!

BTW, waarom zoveel voedingcapaciteit ? (Alhoewel een QTEC aan continu-stroom een stuk minder kan leveren dan die 650W).
Ik heb in Apollo, waarin 7 10.000 toeren SCSI schijven zitten maar een 360W zitten en dat is meer dan voldoende in die bak ?
Laurindra

Post by Laurindra »

DSmarty wrote:BTW, waarom zoveel voedingcapaciteit ? (Alhoewel een QTEC aan continu-stroom een stuk minder kan leveren dan die 650W).
Idd. Het is maar een Q-tec: Die 650W kan ie niet continu leveren. Zal wel iets van 480W continu zijn. Kostte ook maar 36 euri.

Toen ik nog 2x120 en 4x200 gig had draaide alles op die ene 450W voeding (Ook een Q-tec trouwens, 450W peak, 336W continu, daar stonden nog wel continu amperages op vermeld). 1 van de 120GB drives ging stuk. Heb ik vervangen door een 200Gig exemplaar.

Na het plaatsen van die 200 gig schijf werd mijn systeem instabiel.
Na wat pruts en probeerwerk heb ik vast kunnen stellen dat indien ik de belasting van de voeding verminderde (zij het door het verwijderen van een willekeurige harde schijf of andere stroomvreter, zij het door het plaatsen van een 2e voeding) mijn systeem weer stabiel werd. Blijkbaar heeft die voeding al die tijd al op zijn tenen gelopen. Niet bevordelijk voor de levensduur.

Vandaar dus de 650W voeding. (Zal dus wel iets van 480W continu zijn)
Laurindra

Post by Laurindra »

mischabuys wrote:Waarom ga je er niet mij terug het is toch een maxtor dat is toch drie jaar garatie :?
Deze was nog uit de tijd dat er maar 1 jaar garantie op zat. Gechecked op de Maxtor site aan de hand van het serienummer.
mischabuys

Post by mischabuys »

Ow ik zou het wel in de gaten houden want seiko had toen ook zow iets dat ze opruiming hielden en dat je die oude terug kon sturen geen idee precies meer hoe dat zat ... :)
Laurindra

Post by Laurindra »

Ik ga nog ff verder met modden. Geen foto's want ik heb zelf dus geen digicam. Ook weinig spannends, want het gaat puur om de luchtverplaatsing in de kast.

Q-tec voeding Heeft 3 fans: 2x80mm en 1x120mm.
1x80ff en 1x120ff fan zuigen lucht uit de kast en blazen deze de voeding in. Daarna zit er 1x80mm fan die weer lucht uit de voeding zuigt en naar buiten toe blaast. Die laatste fan is een hoog-toerental ding en maakt mij teveel herrie (Moet er bij kunnen slapen aangezien dit monster op mijn slaapkamer staat). Vind 'm ook een beetje zinloos. Alsof die andere 2 fans de lucht niet goed genoeg kunnen verplaatsen.

Om er absoluut zeker van te zijn dat de voeding met deze amputatie toch genoeg koeling krijgt heb ik de twee resterende fans omgedraaid. Ze zuigen nu dus koude omgevingslucht de voeding in in plaats van warme kastlucht.
Dit komt weer overeen met de overdruk luchtstroming die in de rest van de kast heerst.

Overdruk dus. Maar die lucht moet ook ergens naar buiten. Dat kan ie op verschillende plekken. De kast heeft in het midden van het linker zijpaneel een fan zitten die voorheen lucht naar binnen blies om zo een paar insteekkaarten en het moederbord koel te houden. Omdat de luchtstroom die deze fan produceerde grotendeels geblokkeerd wordt door de wirwar van flatcables en omdat het moederbord echt niet zoveel koeling nodig heeft, is deze fan verwijderd en blijft er een gat zitten waardoor de lucht naar buiten kan.

Verder zitten er achter de processor in de achterkant van de kast 2 fan-uitsparingen. Hierdoor kan de lucht ook naar buiten. Ook hier ongeforceerd.
Tevens zitten her en der op de rechterzijplaat wat perforaties en her en der wat kieren van USB poorten en consorten.

Waarom alleen maar fans die lucht naar binnen blazen?

Laat ik eerst deze vraag beantwoorden. Wat zijn de grootste hittebronnen in mijn kast: Alle harde schijven, voeding en processor. GPU in mindere mate (Radeon 9100 wordt nog niet zo warm)

De voeding trekt direct koude lucht aan van buiten. Die houdt het zo dus wel koel.
De harde schijven worden allemaal van directe koude luchtstroming voorzien door 3x80mm fans.
De CPU wordt nu nog gekoeld met kastlucht. Mocht deze toch te warm worden (wat ik niet verwacht) dan komt er een luchtkanaal vanaf buiten direct naar de CPU koeler toe (Vergelijkbaar met de 'Medion toeters'. Als je dat eens hebt gezien dan weet je precies wat ik bedoel.)

Er wordt dus *veel* koude lucht naar binnen geblazenen en zolang er *veel* lucht langs de hitteproducerende onderdelen stroomt, zullen deze onderdelen dus niet echt heet worden, en de lucht dus ook niet. Zolang de lucht ook maar weer ongehinderd naar buiten kan door redelijk grote openingen, lijkt het mij niet nodig om dan ook nog eens geforceerde outtake te doen.

Moet nog wat uitsparingen maken voor de 3x80mm fans in de rechterzijplaat. Deze zijn nu tijdelijk met wat tie-wraps gemonteerd. Ze houden alle schijven wel koel. Stressed werd m'n C schijf soms wel 55 graden. Nu istie al gezakt naar 28 graden (Stressed). Omdat er nu nog geen zijpanelen zijn gemonteerd kan de lucht ook vrij stromen. De temperatuur zal bij dichte kast denk ik wel wat stijgen, maar als het allemaal werkt zoals ik het nu bedacht heb, dan zal dat maar een paar graden zijn.

De praktijk zal uitwijzen of ik het goed heb doordacht of dat ik uit m'n nek loop te rochelen.
madman
2nd Admin

Post by madman »

Denk dat het verstandig is om deze theorie met een termometer testen..
Laurindra

Post by Laurindra »

Temperatuur van de HD's is onder controle. Temp van de CPU moet ik nog wat aan gaan doen (80 gr stressed)

Voorlopig het temperatuur probleem aan de kant gezet. Ben gister een dagje naar infinity II (http://www.infinitylan.com) om mijn PC aan een stresstestje te onderwerpen en de resultaten vallen *heel erg* tegen.

De RAIDcontroller in PCI slot 2 doet 't prima. Belast het systeem zoals verwacht bij zware drukte. Nog prima mee te werken en redelijk mee te gamen.

Maar als de 1e RAIDcontroller werk aan het verzetten is en je gaat dan wat acties doen op de 2e RAIDcontroller, dan wordt 't systeem re-te-traag.

Dit worden denk ik weer wat uurtjes prutswerk om dat goed te krijgen. Mijn eerste ideeen zijn om de 2e raidset opnieuw op te definieren omdat deze in de PAM tool als corrupt weergegeven wordt Voor de duidelijkheid: wat nu mijn 2e RAIDset is wat vroeger mijn enige RAIDset was. Kwam toevallig zo uit bij het plaatsen van de PCI kaarten. Laagste PCI slotnr wordt als eerste RAID gedefinieerd.

Verder kan ik nog proberen om de firmware van beide kaarten te upgraden naar de laatste versie. Ik draai nu versie 1.02.xx en er is al een versie 2.xx.

/me hoeft zich niet te vervelen.... :|
Post Reply