Ivm een upgrade wil ik het wezenlijk verschil weten tussen deze 2 manieren van Video aansturing.
Ik hoor dat de AGP 8X bandbreedte nauwelijks wordt gebruikt (lees overcapaciteit) en dat nu de nwe PCI express nog meer overcapaciteit heeft.
Ik zit te denken aan een EPOX 9NDA3+ of aan de opvolger van deze de EP 9MPA, welke PCI express heeft .
SATA hoor ik ook veel over...dat het niet wezenlijk sneller zou zijn dan IDE 133 omdat de hardeschijven ( buiten de RAPTOR om ) deze snelheid niet aankan..Of je moet een 10000 rpm disk nemen..
Wie kan mij hier wat wezenlijke informatie over geven ?
Ik wil gewoon een goed snel en krachtig 'allround 'peeceetje bouwen waarmee ik kan gamen en video bewerken, iets dus waarmee ik goed mee uit de voeten kan komen.
S939 AMD64 3400 staat vast..Nu de rest nog
PCI-Express versus AGP 8X
Re: PCI-Express versus AGP 8X
PCI express heeft een groot aantal voordelen:BigJim wrote:Ivm een upgrade wil ik het wezenlijk verschil weten tussen deze 2 manieren van Video aansturing.
Ik hoor dat de AGP 8X bandbreedte nauwelijks wordt gebruikt (lees overcapaciteit) en dat nu de nwe PCI express nog meer overcapaciteit heeft.
Ik zit te denken aan een EPOX 9NDA3+ of aan de opvolger van deze de EP 9MPA, welke PCI express heeft .
SATA hoor ik ook veel over...dat het niet wezenlijk sneller zou zijn dan IDE 133 omdat de hardeschijven ( buiten de RAPTOR om ) deze snelheid niet aankan..Of je moet een 10000 rpm disk nemen..
Wie kan mij hier wat wezenlijke informatie over geven ?
Ik wil gewoon een goed snel en krachtig 'allround 'peeceetje bouwen waarmee ik kan gamen en video bewerken, iets dus waarmee ik goed mee uit de voeten kan komen.
S939 AMD64 3400 staat vast..Nu de rest nog
- Het is de nieuwe standaard (nu nog PCI/AGP kopen is zonde geld)
- Het levert meer energie voor bijv. hongerige videokaarten (PCIe-16 150W bijvoorbeeld)
- De doorvoer is vele malen hoger en daardoor geschikt voor snelle scsi/sata raid controllers, 10gigabit ethernetkaarten etc. etc.
Die raptor schijven komen overigens lang niet aan de PCI-bus beperking, daarbij komt dat ze meestal rechtstreeks op de southbridge zitten om de PCI bus te ontlasten.