[NNN] Noob Needs Network

Helpdesk & Vraag/Aanbod
dwaas

[NNN] Noob Needs Network

Post by dwaas »

de benodigdheden voor een netwerkje tussen mijn 2 computers...

ik las op got iets over een hub of een router.. is dat hardware? software? wat heb ik allemaal nodig?

zoals ik gemerkt heb is het niet een kwestie van kabeltje van netwerkkaart naar netwerkkaart laten lopen..

help me out plz
[color=black]"Let the fires of battle temper my soul: I am a Lion!" - Ikoma Tsanuri[/color]
HitmanWVU

Post by HitmanWVU »

Wel een kwestie van kabeltje van NIC naar NIC, maar je moet wel een CROSSLINK UTP kabel halen. Dan gaat dit wel werken.

Dus ff naar de computer/elektraboer toe en vragen naar een crosslink utp kabel. Probeer het dan nogmaals
dwaas

Post by dwaas »

HitmanWVU wrote:Wel een kwestie van kabeltje van NIC naar NIC, maar je moet wel een CROSSLINK UTP kabel halen. Dan gaat dit wel werken.

Dus ff naar de computer/elektraboer toe en vragen naar een crosslink utp kabel. Probeer het dan nogmaals
let me make a note of that.. dan zal ik *kijkt op schema* er na dit weekend tijd voor hebben om te gaan halen.. :o

en wat is dat voor een kabeltje?

en als ik internet wil gaan sharen heb ik dan wel nog iets anders nodig?
[color=black]"Let the fires of battle temper my soul: I am a Lion!" - Ikoma Tsanuri[/color]
fanaat
General MOD

Post by fanaat »

Als je XP draait niks extra's aan software nodig.
Gewoon een paar opties in netwerkverbindingen aanzetten. Denk eraan de firewall van XP uit te hebben staan.
Crosslink utp is een kabeltje om 2 compies met elkaar te verbinden.
Wat voor inet aansluiting heb je?
Nu op Mojito Custom :)
seiko

Post by seiko »

fanaat wrote:Als je XP draait niks extra's aan software nodig.
Gewoon een paar opties in netwerkverbindingen aanzetten. Denk eraan de firewall van XP uit te hebben staan.
8Mbit lijntjuh van cistron :P
dwaas

Post by dwaas »

fanaat wrote:Als je XP draait niks extra's aan software nodig.
zie post van seiko :P
Laurindra

Post by Laurindra »

Alle noobs ff opletten! Lieutenant-Commander WhoCares spreekt tot u: :Y)

Om een netwerk aan te leggen tussen je PC's heb je een hub nodig. Dit is een stukje hardware waarop alle PC's in je netwerk worden aangesloten. Het aantal poorten op die hub pas je dus aan op het aantal PC's dat je op je netwerk hebt zitten. Alls PC's in je netwerk sluit je aan op de hub met UTP kabels. Heb jij 3 PC's in je netwerk, dan neem je bijvoorbeeld een 5 poorts hub (3 poorts hub bestaan volgens mij niet) Heb je er meer, dan wordt het een 8 poorts, 12 poorts, enz. enz.

Uitzondering op deze regel is wanneer je slechts 2 PC's in je netwerk hebt. Je kunt dan de hub achterwege laten door een speciale UTP kabel te kopen, een zogenaamde crosslink UTP. De draden in deze UTP kabel maken een kruising die normaal gesproken in de hub wordt gemaakt.

Een hub zorgt voor de verbinding tussen de PC's onderling, maar doet dat op een vij inefficiente manier. Als er verkeer op een willekeurig poortje binnenkomt, dan wordt dit keurig op alle andere poortjes weer weggestuurd. Zie het maar als een soort broadcasting.
In mijn Compaq-helpdesk tijd noemden ze dit een 'Repeater'. De hub herhaalt voor elke poort domweg wat er op de andere poortjes van verkeer binnenkomt.

Een switch gaat efficienter met de bandbreedte om. Hij luistert op elke poort wat voor verkeer er binnenkomt, en probeert dan te bepalen voor welke poort dat verkeer nodig is. Vervolgens zal ie alleen op die poort het verkeer uitsturen. Zodoende worden alle andere poorten belast.

Stel: Je hebt 4 PC's in je netwerk. Netwerk is 100Mbit. PC1 kopieert bestanden naar PC2, en PC3 kopieert bestanden naar PC4.
Heb je een hub, dan moet de 100MBit verdeeld worden voor alle 4 PC's. De kopieeractie van PC1/PC2 gaat dan met 50Mbit en de kopieeractie van PC3/PC4 ook, omdat de hub alle verkeer domweg herhaalt op alle poorten.
Heb je een switch, dan wordt de situatie anders. De switch heeft door dat PC1 en PC2 met elkaar aan het communiceren zijn, en zal dat verkeer dan ook op die twee poorten plaats laten vinden, zonder dat PC3 en PC4 er wat van merken. PC3 en PC4 communiceren ook met elkaar maar ontvangen geen verkeer van PC1 en/of PC2, simpelweg omdat de switch netjes de verkeersstromen van elkaar scheid. Zowel PC1/PC2 als PC3/PC4 kunnen kopieren met een snelheid van 100Mbit.

En nou ben ik moe. Het hoofdstukje router bewaar ik voor een volgende keer. Maar iemand anders mag het ook vertellen hoor! :7
venomous

Post by venomous »

koop dit
Image
en doe dit

Internet-verbinding delen inschakelen op een netwerkverbinding
Open Netwerkverbindingen.
Klik op de inbel-, LAN-, PPPoE- of VPN-verbinding die u wilt delen, en klik vervolgens onder Netwerktaken op Instellingen van deze verbinding wijzigen.
Schakel het selectievakje Andere netwerkgebruikers mogen verbinding maken via de Internet-verbinding van deze computer in op het tabblad Geavanceerd.
Als u wilt dat deze verbinding automatisch wordt opgebeld wanneer een andere computer op het particuliere of kleine zakelijke netwerk probeert toegang te krijgen tot externe bronnen, schakelt u het selectievakje Een inbelverbinding maken wanneer een computer op het netwerk een verbinding met het Internet probeert te maken in.
Als u andere netwerkgebruikers in staat wilt stellen om de gedeelde Internet-verbinding in- en uit te schakelen, schakelt u het selectievakje Andere netwerkgebruikers mogen de gedeelde Internet-verbinding beheren of uitschakelen in.
Selecteer onder Internet-verbinding delen in Thuisnetwerkverbinding een adapter die de computer met gedeelde Internet-verbinding verbindt met de overige computers op het netwerk.

Opmerkingen

U opent het onderdeel Netwerkverbindingen als volgt: klik op Start, wijs Instellingen aan, klik op Configuratiescherm en dubbelklik op Netwerkverbindingen.
U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het netwerkbeleid misschien zo ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren.
Internet-verbinding delen en Firewall voor Internet-verbinding kunnen niet worden ingeschakeld voor binnenkomende verbindingen.
Klik op Verwante onderwerpen voor informatie over de protocollen, services, interfaces en routes die automatisch worden geconfigureerd.
Als u Detectie en beheer voor Internet-verbinding delen wilt inschakelen op computers met Windows 98, Windows 98 Second Edition of Windows Millennium Edition, voert u de wizard Netwerk instellen uit van cd of van diskette op deze computers. Klik op Verwante onderwerpen voor meer informatie over de wizard Netwerk instellen.
Detectie en beheer voor Internet-verbinding delen werkt alleen op computers met Windows 98, Windows 98 Second Edition of Windows Millennium Edition als Internet Explorer versie 5.0 of hoger is geïnstalleerd.
De Thuisnetwerkverbinding is alleen aanwezig als er twee of meer netwerkadapters op de computer zijn geïnstalleerd.
Internet-verbinding delen, Firewall voor Internet-verbinding, Discovery and Control en Netwerkbrug zijn niet beschikbaar in de 64-bits versie van Windows XP.
"The past will often attack the present with the pain of your memories"
dwaas

Post by dwaas »

ik heb een crossed kabeltje gekocht.. ik ben alleen nog niet thuis :)
seiko

Post by seiko »

venomous wrote:koop dit
Image

Oe oe oe oe mijn broer en mijn eerste netwerk pakket :D

later gingen we voor de 4 goed spul
dwaas

Post by dwaas »

nu lijken ze te zijn verbonden maar hoe plaats ik bestanden van de ene comp naar de andere?
HitmanWVU

Post by HitmanWVU »

dwaas wrote:nu lijken ze te zijn verbonden maar hoe plaats ik bestanden van de ene comp naar de andere?
Dat kan via windows sharing, maar je kan natuurlijk beter een ftp-tje maken voor het echte tranfer werk.
dwaas

Post by dwaas »

dus dan maak ik een ftptje.. en daar kom ik op via het adres met mn ip enzo.. en dan kan ik het van mezelf downen?

sounds odd
seiko

Post by seiko »

dwaas wrote:dus dan maak ik een ftptje.. en daar kom ik op via het adres met mn ip enzo.. en dan kan ik het van mezelf downen?

sounds odd
Of via msn ;)
100 Mbit :P als juh allebei juh nic's 100Mbit zijn ;) zo doek da ook met me broer.. of ik jat ze gewoon van zijn gesharde mappen in netwerk omgeving
venomous

Post by venomous »

of mail het ff lokaal.
"The past will often attack the present with the pain of your memories"
dwaas

Post by dwaas »

duidelijke taal.. alleen de ene comp heeft volgens mij nog geen internet... het zit zo.. in de ene comp zitten nu 2 netwerkkaarten.. 1 waar het cistron draadje ingaat.. en de andere waar het draadje ingaat wat naar de andere comp gaat..
Laurindra

Post by Laurindra »

Lees de posting van Venomous nog eens goed.
dwaas

Post by dwaas »

ik zal het zo even doen.. eerst ff toiletteren :)
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Lang toiletbezoek :P

Gelukt allemaal :?
dwaas

Post by dwaas »

nog niet geprobeerd.. ik ben nog luierderderder dan jij dsmartytjuh :)

en stop eens met virusmailtjes sturen naar @dsmarty.com adressen... :S
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Lol :)

Dat doe ik niet, die vang ik juist voor jou af :P

BTW: Heb nieuwe spamfilters draaien die nog meer shit moeten afvangen.
dwaas

Post by dwaas »

ik kreeg anders mooi een virusmailtje van admin@dsmarty.com :o
Brede P

Post by Brede P »

Ontopic:
Dwaas, het makkelijkste om een 8MBit Cistron verbinding te delen, is toch door een ROUTER te kopen. Daarmee kunnen beide PC's namelijk onafhankelijk van elkaar internetten.
De situatie die je nu hebt gemaakt, zorgt er voor dat de PC waar je lijntje binnenkomt, altijd aan moet staan om op de andere PC te kunnen internetten. Met een router is dat niet meer nodig.
Die zorgt namelijk voor een deling van het internet.
Sweex heeft prijstechnisch aardig interessante routertjes. Dit lijkt mij een makkelijkere oplossing dan met een crosscable te gaan werken...
Brede W and Brede P wonen samen... :D:D
seiko

Post by seiko »

volgens mij blijft altijd 1 van zijn pc's aan ivm downen en uppen.. en de koe natuurlijk ;)

dus denk dat hij daarvoor de router niet hoefd te kopen
dwaas

Post by dwaas »

Brede P wrote:Ontopic:
Dwaas, het makkelijkste om een 8MBit Cistron verbinding te delen, is toch door een ROUTER te kopen. Daarmee kunnen beide PC's namelijk onafhankelijk van elkaar internetten.
De situatie die je nu hebt gemaakt, zorgt er voor dat de PC waar je lijntje binnenkomt, altijd aan moet staan om op de andere PC te kunnen internetten. Met een router is dat niet meer nodig.
Die zorgt namelijk voor een deling van het internet.
Sweex heeft prijstechnisch aardig interessante routertjes. Dit lijkt mij een makkelijkere oplossing dan met een crosscable te gaan werken...
daar kan je online niks bestellen
Post Reply