Hey mensen...ik zit er over te denken een maxtor diamond 10 200gb te kopen en daarbij een omhulsel zodat ik hem extern kan gebruiken. Maar kan dat? Of is het verstandiger een ATA schijf te kopen?
P.S. ik wil hem extern omdat ik een laptop heb...
[SATA HD] SATA hd extern?
[SATA HD] SATA hd extern?
Namasté
SATA is (over het algemeen) plug-n-play. De pinnetjes in de aansluiting zitten op verschillende afstanden, zodat de volgorde waarin aansluitingen gemaakt moeten worden automatisch goed gaat.
Het enige puntje: niet alle controllers ondersteunen PnP SATA.
Ik heb zelf een A8N SLI-deluxe mainboard, en daar zit zelfs een bracket bij om extern HDD's aan te sluiten.
Losse behuizingen om de schijven dan in te zetten heb ik nog niet bekeken overigens.
SATA extern tob ATA extern in USB behuizing is ook nogal een verschil in prestaties
Het enige puntje: niet alle controllers ondersteunen PnP SATA.
Ik heb zelf een A8N SLI-deluxe mainboard, en daar zit zelfs een bracket bij om extern HDD's aan te sluiten.
Losse behuizingen om de schijven dan in te zetten heb ik nog niet bekeken overigens.
SATA extern tob ATA extern in USB behuizing is ook nogal een verschil in prestaties

Nou haal je aardig wat dingen door elkaar.Squizle wrote:ik heb een laptop...en als ik dan een behuizing koop...gaat dat dan via usb of moet ik daar een aparte aansluiting voor hebben?
en welke kan ik beter nemen dan? ATA of SATA?
(ik weet weinig van raid o.i.d. maar had begrepen dat je met 2 SATA schijven raid 0 kon hebben, kan dat ook extern?)
Als je een losse harde schijf koopt die bedoelt is om in de kast van je PC aan te sluiten, dan kun je die op dit moment krijgen met verschillende snelheden qua dataoverdracht. IN de afgelopen jaren is deze snelheid aardig opgevoerd. Je hebt vast wel afkortingen gezien zoals ATA66 ATA100 en ATA133. het getal achter de ATA staat voor de snelheid in MByte/sec. Deze zijn allemaal nog met die brede 40 polige connectoren en bandkabels.
ATA133 zat qua techniek aan zijn limiet en daarom hebben ze de aansluiting veranderd van parallel principe naar serieel principe.
Hier is Serial ATA ontstaan oftewel SATA. Overdrachtssnelheid is 150MB/sec, zodat je soms ook wel eens (S)ATA150 ziet staan.
Op dit moment heb je alleen maar ATA 100, ATA133 en SATA(150) meer. Rest is verouderd.
Als je een externe harddisk wilt hebben heb je daar ook meerdere oplossingen voor. Kant en klare oplossingen zijn er bijvoorbeeld voor USB aansluitingen en FireWire aansluitingen. Kopen, inprikken (drivertje installeren) en werken. Hier heb je dus eigenlijk niets meer te maken met ATA133 of SATA.
Een tussenoplossing is om een externe behuizing te kopen waar je zelf een HD in kunt zetten. Ik het kastje sit een ATA aansluiting (tot nu toe heb ik alleen nog maar ATA133 aansluitingen gezien) Aan de buitenkant van het kastje zit een USB of FireWire aansluiting.
Deze oplossing is wel handig als je later je HD capaciteit wilt vergroten. Oude schijf eruit en nieuwe schijf erin. Hoef je de behuizing niet opnieuw aan te schaffen.
Nadeel is zoals Floppus ook al aangaf dat de snelheid behoorlijk terugloopt. USB2 = 480 Mbit/sec = 60Mbyte/sec. FireWire = 450MBit/sec = 56MByte/sec. Voeg daar nog wat ander kleine dingen aan toe die in het voordeel van ATA spreken.
Conclusie: ATA is sneller dan USB of FireWire. Logisch ook, want ATA is van oorsprong speciaal gemaakt voor harde schijven en USB niet.
RAID0 is een heel ander verhaal. Hier ga je harde schijven parallel zetten en dat is iets wat je zeker niet met externe harde schijven wilt gaan doen. RAID is hier dus niet praktisch toepasbaar en moet je voor dit topic ook helemaal buiten beschouwing laten.
@Squizle: Jij hebt een laptop en jij wilt er een harde schijf bij kopen. Dan ben je dus aangewezen op een externe harde schijf. Ik denk zelf dat je het beste kunt kiezen voor een USB2 externe HD.
oke...maar ik heb er al 1...maar die dingen zijn veel duuder om zo te kopen dan om een hd te kopen met een behuizing...vandaar...
maar ik kan dus wel een Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) met een behuizing erbij kopen en die aansluiten...
zit namelijk met het idee om een pc aan te schaffen...maar ik wou eerst nog een externe hd hebben...als ik dan eenmaal mijn pc heb kan ik die externe hd weer in mijn kast bouwen...vandaar dat ik me afvroeg of ik dan ook een SATA schijf extern kan nemen...
maar ik kan dus wel een Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) met een behuizing erbij kopen en die aansluiten...
zit namelijk met het idee om een pc aan te schaffen...maar ik wou eerst nog een externe hd hebben...als ik dan eenmaal mijn pc heb kan ik die externe hd weer in mijn kast bouwen...vandaar dat ik me afvroeg of ik dan ook een SATA schijf extern kan nemen...
Namasté