[AGb] APC UPS 500

Helpdesk & Vraag/Aanbod
madman
2nd Admin

[AGb] APC UPS 500

Post by madman »

Ik kan voor 45euro (excl. bezine kosten: moeten opgehaald worden) aan APC ups-en komen. Legaal voor zover na te gaan..

Specs: http://www.apc.com/resource/include/tec ... ku=BK500EI

De voorraad is nu nog zo'n 30 stuks, zelf wil ik er een stuk of 3 hebben. Als er meer mensen zijn die ze ook willen hebben hier graag melden. Afhalen kan in Epe/Arnhem :!
SnippeS

Post by SnippeS »

Misschien een domme vraag maar maken die dingen veel lawaai?? anders wil ik er wel een namelijk. Binnen valt t stroom nog weleens uit en daar staat mijn chello modem, dus dan is zo een ding wel makkelijk.
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Check!

Ik wil er één :)
(mits het "nieuwe" zijn, en ik dus niet eerst nog een losse accu moet gaan kopen ter vervanging)
madman
2nd Admin

Post by madman »

zitten nog gesealed en 18 maanden garantie

@snippes: hij gaat pas lawaai maken als de stroom weg valt :D
Marshal

Post by Marshal »

Hoe werkt zo'n ding nu eigenlijk?

Plaats je de UPS gewoon tussen je computer en het stopcontact en dan wachten tot de stroom uitvalt :?

* Marshal is UPS n00b
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
madman
2nd Admin

Post by madman »

yep een ups kan een korte periode je pc van stroom voorzien. Als je hem dan ook nog via de USB aan je pc knoopt zal hij zelf (als de stroom te lang onderbroken is) de pc afsluiten. Beter voor je HDD's !
SnippeS

Post by SnippeS »

madman wrote:zitten nog gesealed en 18 maanden garantie

@snippes: hij gaat pas lawaai maken als de stroom weg valt :D
Ok doe mij er maar 1 pm maar ff hoe of wat. ^:^
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Hebben ze toevallig ook zwaardere varianten ? Een 500VA is nogal aan de lichte kant.

(ik wil er zoiezo wel 1 voor pc)
seiko

Post by seiko »

nou echt lang kan je je pc dus ook niet aanhouden met die dingen,,

met 300 wat maar 2min of kan ik niet goed lezen ????
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

2 mins is genoeg om ff je werk op te slaan en je PC af te sluiten, daarnaast is de beveiliging tegen bliksem inslag (ook voor je internet-aansluiting) natuurlijk zeer welkom :!

Plus dat je bij spanningspieken / dips geen spontane resets meer hebt :)
madman
2nd Admin

Post by madman »

Idd je moet van dit soort UPC-en niet verwachten dat je nog gewoon een half uur door kunt werken. Ze zijn er voor gemaakt om pieken en dalen af te vangen, en eventuele korte onderbrekeningen. Bij lang durende onderbrekingen is het ideaal om je pc netjes af te kunnen sluiten. Dit laatste zou dmv de USB automatisch kunnen..
Hemz

Post by Hemz »

Ook 1 voor mij plz :)
Marshal

Post by Marshal »

Floppus wrote:2 mins is genoeg om ff je werk op te slaan en je PC af te sluiten, daarnaast is de beveiliging tegen bliksem inslag (ook voor je internet-aansluiting) natuurlijk zeer welkom :!

Plus dat je bij spanningspieken / dips geen spontane resets meer hebt :)
2 minuten is niet altijd genoeg.

Op m'n werk werd laatste een virusscanner update geinstalleerd. Komt er zo'n leuke melding in beeld "Uw computer wordt binnen 3 minuten opnieuw gestart". Als je dan een aantal schermen open hebt staan met zware excel sheets is 3 minuten echt te weinig.

Heb dat de helpdesk ook "vriendelijk" medegedeeld.
Distributed.net: the only reason my computer is on, right now!
madman
2nd Admin

Post by madman »

2 a 3 min (als het niet meer is!) is nog altijd beter dan 0.0 sec !
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Dat is zeker wel waar... maar meer dan 2 mins moet je absoluut niet verwachten, vooral niet gezien het feit dat wij vrij ruim uigeruste PC's hebben.

BTW: Ik had nog een 650VA die kon mijn systeem niet eens voorzien van genoeg energie, die klapte er direct al uit!!! dus ben bang dat het simpelweg niet voldoende is.

Hebben ze geen 1KVA of 1.5KVA UPS'en in de aanbieding ?
madman
2nd Admin

Post by madman »

Een maat van mij heeft het op zijn systeem getest:

AMD 2600+
2x cdrom achtige dingen
2x Hdd
Video kaart
etc etc...

Hij kon nog 12 min door werken en had toen nog genoeg tijd om z'n systeem af te sluiten!

Let op als je een 300W voeding hebt wil dat niet zeggen dat je ook 300W gebruikt! Dat ligt veel langer!

Mocht het een probleem zijn zou je ze ook in serie kunnen schakelen :!
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

madman wrote:Een maat van mij heeft het op zijn systeem getest:

AMD 2600+
2x cdrom achtige dingen
2x Hdd
Video kaart
etc etc...

Hij kon nog 12 min door werken en had toen nog genoeg tijd om z'n systeem af te sluiten!

Let op als je een 300W voeding hebt wil dat niet zeggen dat je ook 300W gebruikt! Dat ligt veel langer!

Mocht het een probleem zijn zou je ze ook in serie kunnen schakelen :!
420W voeding, maar dat is niet echt belangrijk idd.
Maar met 3 IDE schijven, een CDRW een DVDRW, een Athlon 2800+, een gbit ethernetkaart, een sblive, een ati radeon 9800 en een gb geheugen... dat gaat zeer krap worden...
venomous

Post by venomous »

Maarja waar praten we nu over, ten eerste is een ups gemaakt voor een server zodat deze tijdens een spanningspiek/stroomuitval kan doorwerken/zijn data veilig kan opslaan.

Als bij mij de stroom uitval ga ik echt niet lekker doorwerken hoor dan gaat meestal gewoon de pc af. Nu kan het natuurlijk zo zijn wat Peter al zegt dat de pc gewoon meer vermogen nodig heeft of langer moet kunnen aan staan/ niet uit mogen. Voor een normale desktop pc heb je echt niets aan een ups die keer dat je een keer stroom verliest heb je maar pech als het natuurlijk vaker voorkomt kan ik me er wel iets bij voorstellen. Tis dat ik al een UPS heb anders had ik er ook wel ééntje besteld.
"The past will often attack the present with the pain of your memories"
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Het is ideaal als je PC 24/7 draait, op LANparties, op ongeaarde stroomgroepen en bij instabiele energievoorziening.

Het uitvallen van de stroom kan zeer nadelig uitpakken voor computers, je zal niet de eerste zijn die er wat componenten mee vernielt.
Hachy

Post by Hachy »

Mjah ik zit te twijfelen... de stroom is bij mij nog nooit uitgevallen, ik heb vrijwel alles geaard en naar ik weet zijn er bij ons in de wijk ook nooit extreme pieken en/of dalen geregistreerd.

Klopt het trouwens dat ik de usb interface niet kan vinden? (ook niet bij more pictures)
http://www.qsit.nl
DSmarty
Site Admin

Post by DSmarty »

Hachy wrote:Mjah ik zit te twijfelen... de stroom is bij mij nog nooit uitgevallen, ik heb vrijwel alles geaard en naar ik weet zijn er bij ons in de wijk ook nooit extreme pieken en/of dalen geregistreerd.

Klopt het trouwens dat ik de usb interface niet kan vinden? (ook niet bij more pictures)
Dan is het voor jou dus alleen interessant voor lanparties. Maar een stroomstoring kan altijd voorkomen, het is niet vaak... maar toch...

Ik heb zelf wel een aantal UPS'en, maar ik ben ook gewoon paranoia :P o-)
madman
2nd Admin

Post by madman »

Klopt, er zit een rj45 contact op de UPC en er zit een kabel voor RJ45<->USB bij. Er is ook een RJ45<->rs232(serieel) leverbaar (via APC)
Floppus
Global MOD

Post by Floppus »

Die ene blikseminslag (niet eens hier maar ergens op de kabel) heeft mij al aanzienlijk meer gekost dan de aanschafprijs van deze UPS; dan zit ik liever voor 45 eurie beveiligd tegen blikseminslag.
Z-Rex

Post by Z-Rex »

Gaat het geheel met zo'n UPS ook meer stroom eten?
Of verwaarloosbaar?

Zo niet, dan wil ik er ook wel één...maar hoe is dat te regelen?
})
To boldly eat what no-one has eaten before...
madman
2nd Admin

Post by madman »

Moet je dat ding straks in Epe hebben of in Seattle? Dat laatste zou wel eens een licht probleempje kunnen worden: die dingen wegen zo'n 7,5 Kg :P
Post Reply